Mina glutenfria kakor, bakverk, desserter och godis

Att laga glutenfria middagar och luncher är inte så svårt - det svåraste är just bröd, kakor, bakverk m.m. Men här är i alla fall en lista på de kak-bak-recept jag har på min blogg som är glutenfria:

Jag har tagit med recept som innehåller havregryn och choklad. Tänk då på att man måste använda "rena" havregryn och att man får kontrollera i chokladens innehållsförteckning så det verkligen inte finns gluten i den. Tänk också på att om formar skall smörjas, så använd glutenfritt mjöl eller glutenfritt ströbröd.

Godis:
Aprikos- och nötbollar
Blåbärstryfflar 
Gul påskkola med citrussmak
Jordnötssmörsfudge
Julkulor 
Knäck
Kokostryffel med vit choklad
Mörk jordgubbstryffel 
Polkatryffel 
Saffranstryfflar 

Kakor/Bakverk:
Chokladbiskvier 
Chokladmaränger 
Havrebollar med limesmak
Havrebollar med vaniljkesella 
Pepparkaksbollar 
Syrliga chokladbollar 

Desserter/Tårtor:
Daimtårta
Fläderglass
Fruktsallad med honungsglaserade nötter
Fryst hallonfluff
Hallonmousse 
Marängtårta med chokladgrädde
Schwarzwaldtårta
Ugnsbakade äpplen med fyllning och marängtopp
Vitchokladtårta med mandelbotten
Äppelpaj

  
Fläderglass, chokladmaränger samt aprikos- och nötbollar är några av alla glutenfria recept jag har här på bloggen...

/Helena


Kommentarer
Postat av: Annie S.

Jag är inte glutenintolerant men den där vitchokladtårtan vill jag verkligen testa!

2010-10-02 @ 14:26:26
Postat av: Therese

Chokladmarängerna ska jag testa. Har ett gäng äggvitor kvar från bak idag! Kul :)

2010-10-02 @ 20:57:24
URL: http://teatravel-glutenresan.blogspot.com/
Postat av: Sofia

Kul blogg!

Verlkigen bra att du testar vad dina framtida patienter lider av. Gillas!

Har du något bra tips på vad man gör om man inte tål lök eller paprika och är vegetarian? Allt innehåller nämligen lök o paprika :P

Man kan ju bara ta bort det från receptet men du kanske har ngt smarrigt på lager?

2010-10-04 @ 19:37:52
URL: http://sofosia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback