Theréses marängtårta med chokladgrädde

Nu när jag var hos min kompis fick jag en tårta i efterskott till min födelsedag! :) Åh, det var verkligen jättegott med tårta. Jag tycker att sådana efterskotts-tårtor borde förekomma lite oftare. Eller kanske i förskott?!



Ingredienser:
* 4 äggvitor
* 2 dl socker
* 1 tsk potatismjöl
* 1 tsk vitvinsvinäger
* 2 tsk vaniljsocker

Garnering:
* 3 dl mellangrädde
* 1 msk florsocker
* 2 msk kakao
* 1 burk konserverade mandarinklyftor
* några hallon (färska eller upptinade)

Gör så här:

Sätt ugnen på 150 grader. Smörj och mjöla en rund form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Vispa vitorna till ett fast skum. Vispa ner hälften av sockret. Vispa sedan ner resten av sockret samt övriga ingredienser. Bred ut smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen i ca 1 tim. Låt marängen svalna innan du tar ur den ur formen. 
Vispa grädden. Tillsätt florsocker och kakao och vispa lite till så det delar upp sig jämt i grädden. Bred chokladgrädden ovanpå marängbottnen. Garnera med mandarinerna och hallonen. Servera med en stark kopp kaffe! :)

 

Glutenfri: Om du bara mjölar formen med glutenfritt mjöl eller potatismjöl är tårtan glutenfri.
Mjölkfri: För att tårtan skall vara mjölkfri måste grädden tas bort. Ersätt med mjölkfri produkt, ex. sojagrädde.

TIPS! Välj mellangrädde istället för vispgrädde till tårtor!
Tycker för övrigt att när man gör tårta som behöver vispgrädde är det mycket bättre om man använder sig av mellangrädde. Den innehåller mycket mindre fett men den smakar nästan likadant och går jättebra att vispa. Så jag ser ingen anledning att just till tårta använda vispgrädde. Vispgräddens fett består ju av fett som inte är nyttigt för våra kroppar. Det enda är att mellangrädde inte håller sitt "fluff" lika stabilt som vispgrädde. Men om tårtan skall ätas meddetsamma är mellangrädde lika bra.

/Helena


Kommentarer
Postat av: Kikan

Åh vad gott det ser ut och snacka om att man blir glad när man får en tårta bara så där :) Kram Kikan

2009-05-22 @ 19:00:44
URL: http://hemmahoskikan.blogg.se/
Postat av: Filibabba

sv: jaha, vad kul! :) Hur länge har du läst? Vilken stad läser du i?

2009-05-22 @ 20:27:15
URL: http://filibabba.blogg.se/
Postat av: Jenna

Så du har fyllt år :) Grattis i efterskott!



Såna små egostunder räcker gott och väl. :) Tycker det är himla lyxigt att då och då kunna ta flera timmar för sig själva, men det finns ju många små guldkorn i vardagen som man egentligen kunde ta vara på lite bättre!



Hoppas att du får en jätteskön helg!

2009-05-23 @ 10:35:47
URL: http://jennas.blogg.se/
Postat av: Thess

Vilken bra bild det blev! Tårtan var du värd :) Bra inlägg du skrev om att man lika gärna kan använda mellangrädde, funkar lika bra. Om inte tårtan ska stå, som du säger!

Kram

2009-05-23 @ 12:19:27
URL: http://tessielur.blogg.se/
Postat av: Cutecakes-Paulina

Hej & tack för kommentaren! Du har själv en härlig blogg och den här tårtan ser riktigt grym ut! Jag älskar maräng det är bara så, så denna kan jag absolut tänka mig att testa!

2009-05-31 @ 08:50:53
URL: http://cutecakes.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback