Gul påsk-kola med citrussmak :)

Fick ett infall att göra lite påskgodis igår kväll och de blev riktigt sega och goda! Syrliga, men ändå söta, och fint gula.


Ingredienser (till ca 40 st):
* 1,5 dl vispgrädde
* 1 msk sirap
* 2,5 dl socker
* 1/3 dl citronsaft (jag tog från sån liten flaska)
* rivet skal och saft från en clementin
* knäckformar, ca 40 st

Gör så här:
Lägg alla ingredienser i en tjockbottnad kastrull, en stor sådan. Koka upp och låt koka stormigt. Gör kulprovet då och då (när man ser om någon droppe av smeten går att rulla till en liten kula i kallt vatten). Jag behövde bara koka min smet i ca 10 minuter, men var noga med en stor kastrull - så slipper du att det rinner över. Häll i knäckformar och låt stelna i kylen. Klart!


Solen lyser ute, det är ganska kallt - men nu är det april och jag tror allt att våren är på väg!!
Tack för alla kommentarer! Är jättekul när ni lämnar nåt litet fotspår! :)
/Helena


Kommentarer
Postat av: Mamma

Läcker kola och vilken snygg tallrik! Lite 70-tal över den. 14 grader i skuggan idag i Växjö och isen borta på sjön. Japp våren är allt här. Välkommen hem i nästa vecka! KRAAAAAM

2009-04-01 @ 21:33:29
Postat av: Susanna

Hade redan glömt bort att jag också gjort sådana! Blev sugen på att ta en nu! Dina blev lite mer gula än mina, snygga!

2009-04-03 @ 19:45:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback