Havrebollar (med lite limesmak)

Förutom de goda coccos- och müslitopparna i lördags blev det också havrebollar gjorda.

Jag fortsätter att prova mig fram för att hitta det ultimata och bästa havrebollsreceptet nämligen! Och detta blev riktigt lyckat! Det är faktiskt nästan precis samma smak som köpe-havrebollarna och med lite billigare ingredienser än det recept jag testade första gången. (Då var det vit choklad i och det är ju rätt dyrt.) Gott med en gnutta lime i också, men det kan man ju utesluta om man vill. Det blir bara ca 12 havrebollar men det går bra att dubbla receptet såklart. Dessa kommer jag nog att göra på caféet nästa termin :)


Ingredienser (ca 12 st mumsbitar):

* 50 g margarin

* 0,5 dl riven coccos (+ till garnering)

* ½ tsk vaniljsocker

* ½ dl socker

* 1,5 dl havregryn

* ½ tsk saft från lime (jag tog från en sån flaska)

* en skvätt vatten

Gör så här:

Finfördela smöret och blanda samman alla ingredienser. Rulla till bollar och rulla dem i coccosen. Lägg i en burk och förvara i kylen (om ni inte äter upp dem med detsamma förståss.)


Nu ska jag till skolan och ha lite grupparbete. Jag tror aldrig någonsin att jag har varit så skoltrött som jag är nu. Jag är omotiverad och less och längtar verkligen efter att vara ledig. Längtar efter värme. Längtar efter att resa iväg...

/Helena


Kommentarer
Postat av: Thess

Vad goda de verkar :) Spännande med lite lime i!

2009-05-18 @ 14:57:28
URL: http://tessielur.blogg.se/
Postat av: Helena

Ja och de går ju bra att göra glutenfria också, bara man använder rent havre.

2009-05-18 @ 15:35:33
URL: http://matresan.blogg.se/
Postat av: Jenny

Tack för en bra blogg, gjorde dessa igår inför kommande kalas på lördag & dom va superenkla att göra o smaka supergott!

Du har ju en massa smarriga tips ju..

2009-10-06 @ 15:49:33
URL: http://jenlen.blogg,se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback