Läsarfråga om jordnötssmör

En läsarfråga: just nu ar jag i USA och testar pa livet som utbytesstudent. Alla verkligen aalskar PBJ sandwiches (peanutbutter and jelly). Och alla pastar att jordnotssmor ar JATTEBRA eftersom det innehaller massor med protein. For mig kanns jordnotssmor bara onyttigt med tanke pa allt fett. Men jag kan ju ha fel saklart. Ar jordnotssmor bra for oss? /Elin

Svar: Jag har skrivit lite om jordnötssmör tidigare, som du ni kan läsa här: http://matresan.blogg.se/2011/february/vad-anser-jag-om-jordnotssmor.html
Jag tycker inte alls att jordnötssmör är jättebra. Jordnötssmör innehåller mycket fett och oftast också socker. Visserligen är det bra fettkvalitét, men det betyder inte att man kan äta hur mycket som helst. 1-2 msk jordnötssmör per dag är nog max vad jag skulle säga är nyttigt. Att jordnötssmör skulle vara så bra just pga protein-innehållet är inget jag skulle säga. Vill man ha i sig protein finns det en hel radda av andra livsmedel man kan äta och som är mycket bättre just ur proteinsynpunkt!
Att dessutom äta jordnötssmör i en kombo med bröd och jelly, tycker jag låter som en riktigt snask-bomb. Snabba kolhydrater, mycket fett och mycket socker. Inget jag skulle rekommendera! (men såklart kan jag förstå, att det är gott!)



Hoppas du fick svar på din fråga!
Har du också en fråga? Posta den i FRÅGELÅDAN här i listen till vänster.

/Helena


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback