Pumpabröd

Här om dagen gjorde min sambo majssoppa och mitt bidrag till middagen blev ett pumpabröd som jag gjort flera gånger och verkligen gillar. Det är enkelt, gott, saftigt och lite mer smakrikt då man har pumpakärnor mixat i degen.
Receptet på majssoppan kommer framöver!
 
Pumpabröd med majssoppa toppad med knaperstekt bacon och basilikablad.
 
Ingredienser (1 bröd):
* 50 g jäst
* 5 dl vatten
* 1 msk mörk sirap
* 2 tsk salt
* 5 dl lantbrödsmjöl
* 7 dl vetemjöl special
* 2 dl pumpakärnor
Garnering:
* pumpakärnor
 
Gör så här:
Rosta först de 2 dl pumpakärnor som skall vara i brödet i en torr stekpanna på hög värme. Rör om hela tiden tills det knäpper om dem och de börjar bli gyllenbruna. Hacka därefter kärnorna grovt.
Smula ner jästen i en degbunke och och tillsätt vattnet som du värmt upp till fingervärme. Rör om tills jästen är upplöst och tillsätt sedan sirap och salt.
Blanda ner lantbrödsmjölet och sedan vetemjölet lite i taget. Arbeta till en blank och smidig deg. Tillsätt de hackade pumpakärnorna i slutet och knåda bara degen tills kärnorna är jämnt fördelade.
Täck degen med bakduk och låt vila i 30 min.
Stjälp upp degen på mjölat bakbord och knåda samman lätt. Forma till ett runt bröd och pensla med vatten på ovansidan av brödet. Doppa och rulla brödet i pumpakärnor tills ytan blir helt täckt. Lägg sedan brödet upp och ner i en korg så att kärnorna ligger tätt mot korgens insida så att brödet inte fastnar under jäsningen. Låt brödet jäsa ca 20 min. Sätt ugnen på 250 grader.
Stjälp varsamt upp brödet på bakpappersklädd plåt och ställ in i ugnen. Sänk ugnsvärmen till 200 då du sätter in brödet, och grädda det i ca 30 min.
 
Brödet är laktosfritt och mjölkfritt.
 

Kommentarer
Postat av: Erica

Jag upptäckte alldeles nyss att du är tillbaks igen. Vad roligt. :-)

2013-10-30 @ 17:19:09
URL: http://iryccah.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback