Kalljästa valnötsbullar med frön

Dessa bröden är jättegoda och man blir riktigt mätt! Det går åt mycket bröd hemma nu eftersom jag inte hinner äta furkost hemma längre, utan tar med en macka som jag äter på tåget till jobbet. Dessa är min favorit hittills. Riktigt gott med lite margarin och skinka på.
 
Ingredienser (ca 12 st):
* 30 g jäst
* 5 dl vatten
* 5 dl grovt rågmjöl
* ca 3 dl vetemjöl special
* 1 dl hackade valnötter
* 2 msk linfrön
* 2 msk psylliumfrön
* 1 msk blåsvarta vallmofrön
* 2 msk rapsolja
* 2 tsk salt
 
Gör så här:
Smula ner jästan i en bunke och rör ut den i vattnet. Tillsätt mjölet, valnötterna, fröna, oljan och saltet. Rör samman till en fast men lite kladdig deg. Täck bunken med plastfolie och låt vila i kylen över natten eller minst 8 timmar.
Ta upp degen ur bunken och dela upp den i 10-12 delar. Rulla till avlånga bröd och tvinna dem lätt. Läg på bakpappersklädd plåt och pensla med lite vatten. Strö ev över lite valfria frön. Låt bröden jäsa i 30 min. (Men om man ska grädda dem på morgonen och inte orkar vänta så går det bra att hoppa över detta jäsnings-steget.)
Sätt in bröden i ugnen när den blivit 275 grader varm. Sänk sedan medetsamma till 250 då du sätter in bröden och grädda sedan i ca 18 min. Låt dem svalna på galler under bakduk.
Mums!
 
Hoppas ni alla har en bra helg! Här ska tillagas porterstek efter en sväng till gymmet :-)
 

Kommentarer
Postat av: anneli

Ser jättgott ut! ska jag testa!

2013-10-26 @ 18:10:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback