Indisk Daal

Den här rätten bjöd min vän på när jag besökte henne förra veckan! Det var henne som jag var i Indien tillsammans med i våras, så valet av maträtten passade ju bra! Och rätten är både billig, nyttig och lättlagad!
 
Ingredienser (ca 3-4 portioner):
* 1 st gu! lök
* 2 st vitlöksklyftor
* 1 st chili
* 0,5 msk ingefära
* 2 tsk kanel
* 1 tsk kardemumma
* 2 tsk gurkmeja
* 400 g krossade tomater
* 400 ml kokosmjölk
* 2 st grönsaksbuljongtärningar
* 3 dl röda linser
* saltt och peppar
 
Gör så här:
Hacka lök och vitlök och chili och fräs i lite olja. Tillsätt kryddor. Tillsätt tomater, kokosmjölk samt buljongtärningar och låt koka upp. Tillsätt linser och koka under lock ca 10 min. Späd ut med vatten om det behövs och smaka av med salt och peppar.
Man kan servera med ex. en klick keso eller creme fraishe, och färsk korander om man vill.
 

Kommentarer
Postat av: C

My favourite! Blir lagad ikväll igen! Mums!

2013-03-04 @ 18:08:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback