Laxgratäng med citron och dill

En helt fantastiskt god laxgratäng som min kompis tillagade när jag var på besök!! Så himla god, gick nästan inte att sluta äta! :P Jag har faktiskt aldrig gjort en laxgratäng förut, och inte heller hör det till vanligheterna att jag gratinerar mos i ugnen. Så denna fredagsmiddag var verkligen något utöver det vanliga!


Ingredienser (till en gratäng):
* 1 st gul lök
* 2 st morötter
* ca 100 g fryst spenat
* skalet av 1 st citron
* 2 dl vatten
* 1 st fiskbuljongtärning
* 2 msk vitvinsvinäger
* 2 dl matlagningsgrädde
* 400 g laxfilé
* 1 knippe dill
* salt och peppar
* maizena
Potatismos:
* potatis till 4 portioner
* flytande margarin
* lättmjölk
* salt och peppar
* 2 st ägg

Gör så här:
Koka potatisen. Pressa den eller mixa med stavmixer. Tillsätt en klick margarin och en skvätt mjölk tills moset blir bra konsistens. Salta och peppra och smaka av. Tillsätt sedan 2 st ägg och rör runt. Klä en ugnsfast form med mos i bottnen samt upp på kanterna.
Riv morötterna och finhacka löken. Riv skalet av citronen. Bryn lök, morot och spenat i en klick margarin/olja i en gryta. Rör ner citronskalet. Låt det fräsa tills det fått fin färg. Häll sedan på vattnet och smula ner fiskbuljongtärningen. Häll på vinäger och grädde och låt sjuda i ca 5 min. Red sedan av såsen med maizena tills den får en bra konsistens. Smaka av med salt och peppar. Tärna laxen och rör ner i såsen tillsammans med dillen. Låt dra i grytan i ca 5 min. Häll sedan ner såsen i mosformen och grädda i ugnen i ca 200 grader i 20 min, eller tills moset fått en fin färg.
Servera med en god sallad till, samt ett gott vin!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback