Läsarfråga om riskakor

Läsarfråga:
Jag älskar riskakor och brukar vanligtvis äta ett par om dagen, då är min fråga - Är riskakor onyttigt eller är det ok att äta det?
/Anonym

Svar:
Hej! Det är en ganska svår fråga att svara på, då jag egentligen inte vet så mycket om dig som person.
Generellt sätt skulle jag inte säga att riskaka är väldigt onyttigt, men det är ju heller inte det nyttigaste man kan äta. Riskakor är ganska fattiga på näringsämnen, så om du inkluderar många av dem i din kost, kan dem så att säga "ta upp kalorier" ifrån livsmedel som kanske varit bättre och mer näringsriktiga att äta. Ang. kaloriinnehåll så innehåller en riskaka ca 30 kcal, en smaksatt riskaka ca 45 kcal.
Sen vet jag inte hur du ligger till viktmässigt. För en person som vill gå ner i vikt hade jag nog inte rekommenderat riskakor, då de inte innehåller fiber och därför inte ger så mycket mättnad. Är du däremot viktstabil gör det kanske inte lika mycket om du har en cravings för riskakor. Sen kan man fråga lite om vilken funktion de fyller? Äter du dem istället för snacks, eller istället för knäckebröd? Beroende på svaret på den frågan, kan det såklart vara olika bra med riskakor.
Jag tycker det är helt ok att äta riskakor, men som med allt annat - i lagom är bäst!

Hoppas detta svarade på din fråga?!

Har du också en fråga?
Ställ den i FRÅGELÅDAN, som finns som länk i fältet här till vänster.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback