Havregryn eller fiberhavregryn?

Vilket är bäst egentligen, vanliga havregryn eller fiberhavregryn?
Och vad är det för skillnad egentligen?



Fiberhavregryn, ja vad är det?
Jo, fiberhavregryn är helt enkelt havregryn som blandats med vete- eller havrekli. Det går alltså egentligen att göra det lika bra hemma själv - att blanda vanliga havregryn med en gnutta vetekli, havrekli eller kanske kruskakli. Men det är ju helt enkelt en smaksak, om man vill köpa det färdigblandat eller blanda själv.

Näringsmässigt då, vad är det för skillnad?
Fiberhavregryn innehåller, som man ju hör på namnet, mer fibrer än vanliga havregryn. Fiberhavregrynen innehåller också lite mer järn, men fram för allt - mer folat! Folat är extra viktigt för kvinnor i fertil ålder.
Jag har gjort nedan diagram över 100 g Havregryn och 100 g Fiberhavregryn, för att göra skillnaden lite mer lättförståelig.


Några av näringsämnena i 100 g havregryn.*


Några av näringsämnena i 100 g fiberhavregryn.*

*Det kan skifta lite, beroende på vilket märke av grynen man väljer.

Så slutsatsen?
Fiberberikade havregryn är bra om man vill ha i sig lite mer fiber och folat. Om man vill köpa dem färdigblandade eller blanda själv, är helt upp till en själv!

Själv köper jag vanliga havregryn och blandar med 1 msk kruskakli när jag gör min gröt. Det blir billigare i längden. Dessutom använder jag havregrynen till mycket annat. Om jag gör en kaka tar jag ju helst inte fiberhavregryn.

Vad tycker du, vilken sort använder du?


Kommentarer
Postat av: Anonym

Intressant jämförelse

2012-03-07 @ 12:29:30
Postat av: Anonym

Vilken trevlig blogg du har! /Malin

2012-03-07 @ 13:06:44
Postat av: karin

Tycker att vanliga havregryn är godare, och som man sedan kan ha i lite fibrer själv. Själva gröten blir mycket godare med vanliga havregryn :)

2012-03-07 @ 13:15:54
URL: http://raindance.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag äääälskar gröt gjord på fiberhavregryn! Tycker mycket om vanlig havregrynsgröt också, men fibrerhavregrynen tar det hela till en annan nivå ;)

2012-03-07 @ 15:02:22
Postat av: Cornelia

Tycker inte det har någon större betydelse vilken av dem två som smakar bäst:)

En fråga: innehåller kli kalorier? Isåfall borde väll näringsinnehållet ändras om man blandar det med vanlig havregryn?

2012-03-07 @ 18:25:13
Postat av: Anonym

Vi brukar mest ha axas havre/råggryn blandning, men bara för det har vi inte den hemma och jag kommer inte exakt ihåg vad den heter och om det är fiber eller inte men jag tror det. Dock så har vi den för att den är godast, sist vi handlade fanns den inte och då åkte de vanliga axa havregrynen med hem istället. Bäst är nog faktiskt att ha dem om man bara vill ha en sort för de andra är sådär att baka på, speciellt om man bara tar ett recept rakt av så blir det inte alltid jättebra då jag upplever att de binder mer vätska..

2012-03-08 @ 10:49:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback