Kålpudding

Kålpudding är har jag sett att någon haft med sig på jobbet ibland, men jag har själv faktiskt aldrig smakat det. Så sa min mamma här om dagen att hon var sugen på det. Och jag var inte sen på att hänga på, ville verkligen prova det! Så här kommer vårt recept på kålpuddingen vi gjorde! Den blev jättegod :) Känns lite höstigt också på något sätt!


Ingredienser:
* 1,75 kg vitkål
* 2 msk flytande margarin
* salt och peppar
* 2 msk sirap
* ca 600-800 g blandfärs
* 2,5 dl vatten
* 1 tsk salt
* 1 krm svartpeppar

Gör så här:
Sätt ugnen på 175°C. Strimla vitkålen och skär bort den hårda stocken. Lägg matfett i en stor stekpanna eller gryta. Lägg i kålen och bryn den lätt. Rör om så att det inte bränns. Salta och peppra och ringla över sirap. Ställ åt sidan medan du blandar färsen. Blanda blandfärs med vatten, salt och peppar. Lägg hälften av kålen i en ugnssäker form. Bred över färsen och täck med resten av kålen. Grädda i ca 45 minuter, 175°C.


Servera ex. med en god sallad, grönsaker, lingonsylt eller potatis och sås.

/Helena


Kommentarer
Postat av: Anonym

ser gott ut!

2011-09-11 @ 11:49:02
URL: http://endorfinkickar.blogg.se/
Postat av: carolina

jaa,kålpudding är faktiskt väldigt gott:-)

2011-09-11 @ 14:08:30
URL: http://acarolinas.blogg.se/
Postat av: Susanna

En ny favorit för mig!

2011-09-11 @ 20:27:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback