Avocadosoppa med kräftstjärtar

Avocadosoppa har jag länge tänkt att jag ville testa att göra. Den blev god, men lite besviken blev jag ändå. Avocadon är ju så len i smaken, men soppan kändes inte riktigt så fyllig som jag hoppats på. Men god såklrt ändå, speciellt med lite kräftstjärtar till. Inte det billigaste receptet att göra om man jämför med andra soppor, men nu är jag ju ingen student längre så då får man lyxa lite!


Ingredienser (4 port):
* lite flytande margarin
* 4 st sharlottenlökar
* 2 st vitlöksklyftor
* 5 st avocados
* några droppar citronsaft
* 1 liter vatten
* 1 st grönsaksbuljong
* 2 dl lätt creme fraiche
* salt och peppar
* lite cayennepeppar
* kräftstjärtar

Gör så här:
Hacka lök och vitlök och fräs i lite flytanda margarin i en gryta. Lägg ner "köttet" från de fem avocadona i grytan och kör med en stavmixer till allt blir "geggigt". Droppa några droppar citron över. Häll på vatten och lägg i buljongtärining. Mixa lite ytterligare med stavmixern så att vatten och avocado blandar sig till en slät soppa. Koka upp soppan hastigt så att den blir varm. Blanda ner lätt creme fraichen och salta, peppra samt ha i lite lite cayennepeppar. Servera i skålar med några kräftstjärtar på toppen. Kärftstjärtarna är salta och goda och passar bra till soppan!

/Helena


Kommentarer
Postat av: Marie

Hemligheten tror jag ligger i citronen, den ska inte snålas på!

2011-03-17 @ 20:43:06
URL: http://elinmaries.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback