Soygurt naturell, blåbär samt jordgubb - ifrån Carlshamns Mejeri

Jag fortsätter att botanisera bland produkter för allergiker/intoleranta/veganer. Nu har jag provat lite Soygurt ifrån Carlshamns Mejeri!


Soygurt blåbär 750 g, ca 27 kr/fpk
Krämig och tjock konsistens (till skillnad mot havregurten som var väldigt rinnig). Smakade tydligt av blåbär, men lite konstig eftersmak. Fin färg!
Näringsinnehåll: 75 kcal/100 g, 9,5 g socker/100 g, 2 g fett/100 g. Innehåller lika mycket Kalcium som "vanlig" yoghurt/fil men innehåller inget VitD eller B12 (enligt förpackningen). Yoghurten innehåller dock 2 g fiber/100g vilket inte vanliga yoghurtar gör.
Tycker det är lite onödigt mycket socker i yoghurten, men bra att det är lite fiber i. 
Helhetsbetyg: 3,5 av 5


Soygurt jordgubb 750 g, ca 27 kr/fpk
Krämig och tjock konsistens (till skillnad mot havregurten som var väldigt rinnig). Inte så jättestark jordgubbssmak, men det gjorde o andra sidan så att den passade bra till frukt. Lite tråkig och grådassig färg på yoghurten!
Näringsinnehåll: 75 kcal/100 g, 9,0 g socker/100 g, 2 g fett/100 g. Innehåller lika mycket Kalcium som "vanlig" yoghurt/fil men innehåller inget VitD eller B12 (enligt förpackningen). Yoghurten innehåller dock 2 g fiber/100g vilket inte vanliga yoghurtar gör.
Tycker det är lite onödigt mycket socker i yoghurten, men bra att det är lite fiber i. 
Helhetsbetyg: 3,5 av 5


Soygurt naturell 750 g, ca 27 kr/fpk
Krämig och tjock konsistens (till skillnad mot havregurten som var väldigt rinnig). Lite svagt gulfärgad. Lite "konstig" smak, men jag tyckte ändå den var helt okej. Jag tyckte denna var godare än den naturella havregurten. Min syster tyckte dock tvärtom. Det är positivt tycker jag, att denna naturella innehåller endast 55 kcal/100 g. Både de smaksatta samt havregurten innehöll betydligt mer. För någon som behöver tänka lite på kalorierna och vikten, är då alltså denna naturella lite bättre. Det negativa är att jag inte tyckte den passade jättebra ihop med frukt. Det skar sig nästan lite :/
Näringsinnehåll: 55 kcal/100 g, 3,6 g socker/100 g, 2,3 g fett/100 g. Innehåller lika mycket Kalcium som "vanlig" yoghurt/fil men innehåller inget VitD eller B12 (enligt förpackningen). Yoghurten innehåller dock 2 g fiber/100g vilket inte vanliga yoghurtar gör.
Helhetsbetyg: 4 av 5

Soygurten
finns även i smaken "Vanilj", men den har jag inte provat. Vanilj-soygurten innehåller 90 kcal/100 g och 11 g socker/100 g. På tok för mycket tycker jag!


Någon mer som smakat dessa, vad tycker ni?

/Helena


Kommentarer
Postat av: Michaela

Vanilj är ju den absolut godaste! Helt klart värd allt extra socker osv!

2011-06-30 @ 18:33:09
Postat av: Anonym

Vad "bör" en yougurt innehålla då? Hur mycket socker ska det max vara? Och vad bör kcal:et ligga på?

2011-07-01 @ 22:36:46
Postat av: PrettoMarie

Min dotter är allergisk mot mjölkprotein. Jag tycker att vaniljyoghurten är väldigt god. Dock använder jag den inte som yoghurt utan som ersättning för vaniljsås till tex rabarberpajen.

Mycket godare än de produkter som marknadsförs som mjölkfria vaniljsåser. Då spelar inte sockerhalten så stor roll.

2011-08-01 @ 14:01:41
URL: http://www.prettomarie.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback