Morots- och potatissoppa med kikärtor

Snacka om att jag var hurtig en dag i förra veckan, jag är lite imponerad av mig själv. Först åkte jag buss 1 h till jobbet, jobbade till kl 17, åkte buss 1 h hem. Kastade mig iväg på ett "X fit"-pass på gymmet och sen när jag kom hem ställde jag mig direkt vid spisen och gjorde soppa! Tur i alla fall, att det var ett snabbt och lättgjort recept :) Och gott också, förståss!

Ingredienser (4 port):

* 1 stor gul lök

* 3 st vitlöksklyftor

* 5 st morötter

* 5 st potatisar

* 2 hönsbuljongtärningar

* 1 liter vatten

* 1 dl mjölk

* 0,5 msk torkad timjan

* salt och peppar

* 400 g kikärtor

 

Gör så här:

Hacka löken och vitlöken och bryn den i en stor gryta i lite flytande margarin. Gör slantar av morötterna och skär potatisen i mindre bitar. Häll på vatten i grytan och låt koka upp. Lägg i buljongtärningarna, morötterna och potatisen och koka i ca 15 min. Häll ut hälften av vattnet och tillsätt mjölken. Mixa allt med en stavmixer. Krydda med timjan och smaka av med salt och peppar. Häll i kikärtorna och hetta upp soppan lite snabbt igen innan servering.

 

/Helena


Kommentarer
Postat av: Elina

Haha det var inte någon dålig dag direkt! :D

2011-02-18 @ 20:15:22
URL: http://filibabba.blogg.se/
Postat av: Maria

vad gott :)

2011-02-19 @ 10:20:24
URL: http://fashionstars.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback