Glutenfria veckan: Dag 1, 2 och 3

Det är svårt att vara glutenfri!! Redan efter 3 dagar har jag redan råkat få i mig gluten ett flertal gånger! Som tur är får jag inga symptom som en glutenintolerant skulle få, men jag har verkligen fått erfara hur svårt det är att ha koll hela tiden. Jag har lite omedvetet, utan att tänka, råkat äta saker med gluten - vilket visar hur svårt det kan vara för en nydebuterad glutenintolerant person, som ännu inte har vanan inne.

DAG 1 - HELT GLUTENFRI
Frukost:
Äpple med fil, kanel, psylliumfrön. Glutenfri macka med Becel, ost och gurka. Glutenfritt knäcke med Becel, rostbiff och tomat. Kaffe och vatten.
Mellanmål: Äpple och kaffe.
Lunch: Morotsbiff, rostbiff, ärtor & bönor, majs och rödkål med lite sweet chili sause.
Mellanmål: Nektarin.
Efter träningen: Äpple.
Middag: Rostad potatissallad med bönor, broccoli, gurka, balsamvinäger.

Kommentarer och svårigheter: Min syster hade lagt kokt pasta i kylen som jag höll på att stoppa ner i min lunchlåda, men där fick jag stoppa mig i sista sekund. Denna dagen var jag helt glutenfri!

DAG 2 - ÅT GLUTEN 3 GÅNGER
Frukost:
Havregrynsgröt gjord på rena havregryn, men av vana blandade jag ner vetekli! Åt med mjölk, sylt och kanel. Glutenfri smörgås med Becel, ost och gurka. Glutenfritt knäckebröd med Becel och tomat. Kaffe och vatten.
Mellanmål: Kaffe och päron.
Lunch: Rostad potatissallad med bönor, broccoli, gurka, balsamvinäger. Samt en kopp varm choklad och ett äpple.
Mellanmål: Råkade ta en liten bit vetebröd som någon på jobbet bjöd på!
Middag: Glutenfri pasta med pastasås med kräftstjärtar, svamp, creme fraishe m.m. samt sallad och tomat.
Kväll: Vaniljglass och äpple, samt utan att tänka på det tog en kaka ur kylen som min syster bakat.

Kommentarer och svårigheter: Det är svårt att ändra vanor, ex. som att jag blandade i vetekli i gröten. Och vetebrödet slank ner helt omedvetet, men om jag hade kommit på att jag lever glutenfritt nu före jag tog det, så hade det känts rätt jobbigt att inte kunna ta. Kakor och sånt som folk bjuder på på ex. arbetsplatser osv innehåller ju nästan alltid gluten.

DAG 3 - ÅT GLUTEN 1 GÅNG
Frukost:
Äpple med fil och kanel. Glutenfri macka med Becel och ost. 2 glutenfria knäckemackor med philadelphiaost och tomat. Kaffe och vatten.
Mellanmål: Chokladkaffe och päron.
Lunch: Glutenfri pasta med kräftstjärts-pastasåsen från igår, samt broccoli, sallad och tomat. Kaffe med 2 chokladbitar.
När jag var och handlade: Det var provsmakning och jag råkade ta en brödbit som de bjöd på!
Middag: Rotfruktssoppa med 2 glutenfria smörgåsar med Becel, ost och gurka.
Kväll: Fruktsallad

Kommentarer och svårigheter: Min lillasyster bakade bröd idag och det luktade så himla gott!! Ville verkligen ta en bit och det var jobbigt att jag inte kunde... Och den lilla brödbiten i affären bara slank ner utan att jag hann tänka. Hade varit och tränat och var lite hungrig så..!

/Helena

Kommentarer
Postat av: Susanna

Spännande undersökning! Visar verkligen hur svårt det är att ha annat än "normalkost"! Kämpa på! :)

2010-09-24 @ 21:06:45
Postat av: Thess

Tur att du inte är jag, för oj vad ont i magen jag hade fått. Speciellt av vetekli skulle jag tro ;) Men jag minns hur jag grät under mitt första år med diagnosen. Jag drömde om limp-mackor och när det var fettisdagen en månad fter min diagnos så köpte mamma choklad och trodde att det skulle vara som plåster på såret, men icke! Men det var ju snart 11 år sen!

2010-09-24 @ 21:33:04
Postat av: Helena

Jag är själv inte gluten-intolerant, men allergisk mot nötter, och som du säger är det svårast i början. Hade du själv haft diagnosen (kanske inte direkt men snart) hade vetekliet inte varit något problem tror jag eftersom du inte hade haft det hemma, man eliminerar sakerna man inte kan äta från hemmet. Provsmakningen och vetebrödet är en annan femma, men man lär sig stå emot; jag äter aldrig vetebröd på jobbet eftersom jag inte vet om det innehåller nötter eller inte. Man lär sig.

2010-09-25 @ 07:17:05
Postat av: My

Tack för din fina kommentar! Vi kanske kan forts följa varandra? :) Gillar din blogg starkt!

2010-09-25 @ 09:46:40
URL: http://fromdepptopepp.blogg.se/
Postat av: Karin

Usch, det är otroligt jobbigt att behöva tacka nej till allt hela tiden :( Jag har mycket problem med magen och får tips och råd och testar mig fram. Socker får jag inte äta nu, vilket blir jättesvårt. Jag blir så frustrerad över att inte kunna äta sådant jag är van att äta, t.ex. en kaka hos någon vän!

Nu har jag även fått veta att jag nog inte tål havre och spannmål. Kul. NOT. Så nu måste jag undvika det också och det är så jobbigt.

Förhoppningsvis får jag någon klarhet om vad det är snart så jag vet säkert vad jag kan och inte kan äta!

2010-09-25 @ 20:05:35
URL: http://mysigkudde.blogg.se/
Postat av: Anniva - annicake

ja visst är det svårt detta med gluten!! Min som fick diagnosen glutenintolerans i somras så vi är hyfsat nya i denna värld med. Det svåra är ju att det finns gluten i såna livsmedel som man tänker borde vara glutenfria. Chips med vissa kryddor t ex..

en hel djungel med olika termer, och man tror ju att allt som heter nåt med vete innehåller gluten, men vetestärkelse är ju ok..

2010-09-26 @ 16:50:54
URL: http://annicake.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback