Plugget är i full gång...

...inför nästa veckas tenta. Har varvat pluggtiden med kaffe, frukt och en springtur för att orka!

Så idag har jag gått igenom lite sjukdomar i mag och tarm. Vad patienter med dessa sjukdomar har för näringsbehov och vilken nutritionsbehandling och rekommendationer man skall ge dem. Här kommer lite översiktligt!

* Reflux (GERD) - maginnehåll kommer upp i matstrupen och ger besvärande symptom som halsbränna, sura uppstötningar, svårigheter att svälja, ont när man sväljer m.m. Då skall man undvika stora fettrika måltider (eftersom det fördröjer magsäckstömningen), ej äta för sent på kvällen, höja sängens huvudsida/fler kuddar när man skall sova samt undvika juice, kaffe, starka kryddor, lök, tobak och alkohol.
* Gastrit (magkatarr) - Gastrit innebär en inflammation i magslemhinnan och finns både som akut och kronisk. Det är oftast orsakat av en bakterie som heter Helicobacter pylori. Gastrit kan vara symptomfri men också ge obehag och smärtor i övre mag-tarmkanalen. Här kan behövas tillskott av Vitamin B12 eftersom patienter kan få brist på detta p.g.a. sämre upptag.
* Ulcus (magsår) - Är sår som uppstår i magsäcken eller i övre delen av tolvfingertarmen. Detta orskas också oftast av bakterien Helicobacter pylori. Såren i magsäcken orsakar smärta och illamående när man äter, till skillnad mot såren i tolvfingertarmen där smärtan kan lindras av att man äter. Rök- och alkoholstopp. Det är viktigt med ordentlig och tillfredsställande näring så att såren kan läka ut vid den medicinska behandlingen.
* Dumping syndrome - Efter att man opererat bort en del av magsäcken (vilket man behöver göra vid vissa sjukdomar) så kan dumping syndrome inträffa. Det innebär att maten går för snabbt genom magen och ner i tarmen. Detta kan ge symptom som illamående, svettningar, diarré, viktförlust, hjärtklappning m.m. Då behöver man äta en mer fettrik kost och dra ner på kolhydraterna. Man skall heller inte dricka något till måltiderna, utan gör detta mellan måltiderna. Vissa patienter blir också mer känsliga för laktos.

Nu ska jag fortsätta... Sedan blir det lite paus för bakning till kvällens Eurovision song contest!
/Helena

Kommentarer
Postat av: Elina

Vilka bra sammanfattningar! :)

2010-05-29 @ 14:36:18
URL: http://filibabba.blogg.se/
Postat av: Karin

Hihi, vilken bra hjälp för oss andra i klassen :)

2010-05-29 @ 15:42:06
URL: http://saudade.blogg.se/
Postat av: Anonym

Okej. Jag har träffat en dietist för ett tag sedan för att se att jag åt ordentligt osv, och det har jag alltid gjort.

Hade varit intressant att höra vad ni får lära er om det för jag har alltid känslan av att alla säger olika.

Min läkare säger att jag får hitta mat som passar mig och som jag mår bra av. Men samtidigt är det så svårt. Det känns så individuellt. Hade varit skönt med tips som passar in på alla Crohns-sjuka men så är det väl inte. Haha :)

2010-05-30 @ 15:42:40
URL: http://hallonlove.blogg.se/
Postat av: Linda

Kan man ha Dumping syndrom utan att ha opererat sig?

2010-11-23 @ 19:09:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback