Hemmagjord Capricciosa

Idag är jag "ledig" (fortfarande mycket att göra förståss, men inga lektioner iaf) från skolan så igårkväll kändes det nästan som lite helgledighet... Därför blev det hyrfilm och lite pizza med en vän! Var jättelänge sedan jag åt pizza så det var gott!


Ingredienser (ca 3-4 port):

Pizzadeg:
* 2 dl vetemjöl
* 4 dl rågsikt
* 1 dl vetekli
* 3 tsk bakpulver
* 1 tsk salt
* 50 g lättmargarin (ex. så använde jag minilätta)
* 1-2 dl vatten
Fyllning:
* ca 400 g krossade tomater
* 1 st vitlöksklyfta
* salt, peppar, chilipulver, oregano
* ca 200 g rölt skinka
* 6 st färska champinjoner
* riven ost (jag använde 13%-ig för att göra det hela lite mindre onyttigt)

Gör så här:
Sätt ugnen på 225 grader. Blanda ihop pizzadegen. Tillsätt till en början 1 dl vatten och se sedan om mer behövs för att få degen till en bra konsistens. Tryck ut degen på smörjd plåt, ganska tunn. Blanda krossade tomater med en pressad vitlöksklyfta och krydda med kryddorna och smaka av. Strimla skinkan och skiva champinjonerna och lägg på. Till sist lägger du på den rivna osten. Grädda i ugnen i ca 15 minuter. 
Servera gärna med ruccola och andra grönsaker. Jag var jättesugen på att ha svarta oliver till men de var tyvärr slut på Ica idag när jag var och handlade...



/Helena


Kommentarer
Postat av: Emma

Pizzan ser ju fantastisk god ut, det receptet ska jag prova på :) Ha en bra kväll! /Emma

2010-03-03 @ 18:20:32
URL: http://emmaluu.wordpress.com
Postat av: emma

Mums vad god den såg ut :D

2010-03-03 @ 19:10:43
URL: http://emmalona.blogg.se/
Postat av: Therése

Vad god den ser ut :) Och duktigt att få till den så rund!

2010-03-03 @ 22:37:41
URL: http://tessielur.blogg.se/
Postat av: Annie

Åhh gud så pizzasugen jag blev nu!

2010-03-03 @ 23:21:35
Postat av: M-A

Ser jättegott ut. brukar du ha någon speciell ostsort på pizzan? alltså typ vilken sort som smakar bäst som pizzaost?

2010-03-03 @ 23:22:23
Postat av: Matilda S.

mummmmms

2010-03-04 @ 08:41:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback