Fudge med rostade pecannötter

Den här fudgen blev verkligen jättegod (om kanske inte den vackraste). Jag älskar verkligen pecannötter. Det blev lixom en perfekt kombo av sött och sedan krispigt nötigt. Kan dock vara lite pilligt att veta hur länge smeten skall koka, men man får göra "trådprovet" som jag beskriver nedan.


Ingredienser (ca 30-40 st):
* 5 dl socker
* 0,5 dl ljus sirap
* 1,5 dl vispgrädde
* 2,5 dl lättmjölk
* 2 tsk vaniljsocker
* ca 80 g pecannötter

Gör så här:
Sätt ugnen på 150 grader. Häll socker, sirap, grädde och mjölk i en stor kastrull och koka upp långsamt under omrörning. Låt sedan koka (jag hade min platta på 1:an) tills smeten håller för trådprovet*. Detta tog ca 70 min för mig, men det beror helt på vilken spis man har, samt andra omständigheter.
Under tiden hackar du nötterna i småbitar och lägger på bakplåtspapper och sätter in i ugnen ca 5-10 min. Smaka lite på nötterna för att se om du tycker dem är lagom rostade.
När smeten klarat trådprovet så låt den svalna i ca 5 min. Blanda sedan ner nötterna och vaniljsockret och rör runt ordentligt. Häll sedan i en form, ex avlång brödform, som du klätt med bakplåtspapper. Låt fudgen svalna på något svalt ställe. Skär den sedan i bitar.

*Trådprovet: Häll upp ett glas med kallt vatten. Droppa lite smet i vattnet. När smeten bildar en "tråd" uppifrån och ner när den faller i vattnet; då är smeten klar.

/Helena


Kommentarer
Postat av: Elina

Gooooott!! :D

2010-12-02 @ 15:32:21
URL: http://filibabba.blogg.se/
Postat av: Jasmine

Mums! Detta godis skulle nog min mamam gillar. Hon älskar nämligen nötter.



Svar: Ja, att sticka är roligt. Dock har jag inte tålamod att göra om ett arbete flera gånger, om det inte blir bra de första...



Kram

2010-12-02 @ 21:15:07
URL: http://rosanatt.blogg.se/
Postat av: Linda - Cupcakefluffan

Så gott det ser ut, Fudge står på min julgodislista i år , har inte gjort det innan, så det skall bli kul att testa.



Angående saffransbiscotti så fick jag runt 30 stycken, beror ju på hur stora man gör dom

2010-12-02 @ 21:35:34
URL: http://cupcakesfluffan.blogspot.com/
Postat av: Jenna

åh vad gott! jag som älskar fudge!

2010-12-03 @ 10:13:05
URL: http://jennas.blogg.se/
Postat av: Susanna

Vad tvungen att testa detta recept eftersom det såg så mumsigt ut! De var lika goda som jag trodde! :)

2010-12-15 @ 10:07:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback