Några livsmedels pluggstimulerande effekt

Då jag ägnat den senaste veckan åt hårt pluggande (vilket jag inte hade så mycket för) behöver man ibland lite hjälp på traven. Jag blir lätt uttråkad, tappar koncentrationen och blir trött, ger upp. När man är stressad och vill lära sig så mycket som möjligt vill man ha skärpan på topp och vad kan man då ta till hjälp? Förutom att sova ordentligt och också ägna sig åt fysisk aktivitet så kan man stoppa saker i munnen som hjälper en med att fokusera. Helt enkelt livsmedel som stimulerar pluggandet. Men det finns en uppsjö av livsmedel! Vilka hjälper och vilka stjälper med tanke på "stimuleringen av pluggandet"!? Under veckan har jag hunnit att prova en hel del saker och här kommer nu min utvärdering av dessa;


Halstabletter ("godis")

Dem är goda och trevliga att sitta och suga/knapra på. Och de är ju inte som godis dåliga för tänderna och ger ingen "onödig" energi. Men har man väl tagit en så kan man inte sluta, så när asken väl är slut blir man mest irriterad och så tänker man mer på det än på vad man läser. Dessutom, efter två askar mår magen vääldigt dåligt. Magont. En kortsiktig stimulering, men som mest stjälper på det hela taget.

2 pluggpoäng av 5 möjliga.

Kaffe

Denna helt underbara dryck. Värmande god och uppiggande! Lite besvärlig att ta med sig dock om man ska plugga utanför hemmet. Termos är ju lite klumpigt. Varning för överdriven konsumpiton; kan orsaka skakningar och lite huvudvärk. Har inte märkt jättestor stimulerande effekt av kaffe, men så dricker jag ju det varje dag och är väl "van". Men jag inbillar mig att det hjälper, så hur som helst är det ju placeboeffekt :)

4 pluggpoäng av 5 möjliga.


Festis

Jag tycker det är tråkigt att dricka vatten (skäms på mig) och då är festis en väldigt trevlig dryck istället. Den är jättegod och man kan ju behöva lite positiv belöning när man sitter och pluggar och har tråkigt. Så ja, den piggar upp pluggandet med att vara god - men så mycket annan pigghet blir det inte. Man blir mest kissig, så det stör ju faktiskt lite. (speciellt om man sitter på ett offentligt ställe och pluggar och därför måste packa ner och släpa med sig alla sina saker varje gång man måste besöka dasset.)

2 pluggpoäng av 5 möjliga.


Vingummin

Jag älskar verkligen vingummin! Det som gör dem så extra goda (jämfört med andra gelegodisar) är att jag tycker de smakar mycket och att de räcker länge (om man bara suttar på dem). Och jag upplever i alla fall att jag blir piggare av dessa! De gör det absolut roligare att plugga i alla fall, man orkar stå ut lite extra. Däremot är det ju inte så bra varken för tänder eller kropp att äta godis. Så det är en balansgång. Men man kan köpa en sån här liten ask med vingummi (innehåller 65 g och kostar ca 10 kr) så riskerar man inte att överkonsumera dem. För då blir man mest sockersjuk och då får man myror i benen och kan inte sitta still och plugga.

4 pluggpoäng av 5 möjliga.


Frukt

Nyttigt och gott! Köp någon rolig och ovanlig frukt. Dela i små bitar och ha i en burk så du kan ta lite när som när du blir sugen. Bra att småäta på. Stimulerar dock aptiten så jag blir lite hungrig. Piggheten inte heller så märkvärt påverkad. Men det är ju trevligt att äta frukt.

3 pluggpoäng av 5 möjliga.


Choklad

Det är ju väldigt gott. Och en bit kan vara lite uppiggande! Men lätt att det blir för mycket och då mår man mest illa.

1 pluggpoäng av 5 möjliga


Tuggummi

Det har ju visats i undersökningar att om man tuggar tuggummi så syresätter man hjärnan bättre och det går därför bättre att koncentrera sig och "tänka". Det är rätt trevligt att tugga tuggummi också, speciellt om det är någon god smak. "Sweet mint" och "spearmint" är två smaker jag känner stimulerar min pluggförmåga. Mer fruktiga smaker stjälper dock mest. Då vill jag bara ha nya tuggummin när de tappat smaken och man blir sugen på godis.

Men till de bra tuggummina;

3 pluggpoäng av 5 möjliga.


Powerking

Det här var ett nytt livsmedel jag nu i veckan testade för första gången. Att dricka en Powerking. Den innehåller koffein och taurin som man ska bli pigg av. Innehåller också en del vitaminer. Dessutom var den väldigt god! Smakade lite jordgubbe typ. Jag valde light-varianten men det finns en vanlig också. Jag blev, redan efter några klunkar, ganska hyper! Haha, det är faktiskt knasigt vilken skillnad jag kände. Orkade plugga längre och den dagen stannade jag på skolan ända till 19 på kvällen. Så bra resultat att jag gjorde om det två dagar senare. (Högst fem burkar om dagen, står det märkt på baksidan.) Jag hoppas dock att de inte är "beroendeframkallande".

5 pluggpoäng av 5 möjliga.


Någon som testat något annat och kanske vill tipsa?!
/Helena


Kommentarer
Postat av: I hate that I love you

Jag brukar ha med mig lite mandlar. Är lite som godis fast känns nyttigare =) Har också tagit med apelsin men det faller väl inom "frukt facket" eller så lagar jag smoothie på avokado och några bär, tycker bäst om hallon men har kört blåbär eller jordgubbar ibland också. Så lite juice av nåt slag, min favvo är tranbär. Har aldrig tyckt om smoothie (är väl mest för jag inte gillar youhurt) förrän jag provade denna när jag flyttade till Uppis =)



Förlåt att jag kommenterar så gamla inlägg, men jag har ju precis hittat din blogg och läser allt!! Den är fantastisk.

2009-10-25 @ 23:54:30
URL: http://ihatethatiloveyou.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback