Glutenintolerans - och mitt försök att gå på café som sådan

Nu i veckan redovisade jag och en klasskamrat ett arbete som vi gjort. Man skulle simulera att den ena av oss var glutenintolerant, den andra var laktosintolerant. Vi skulle lägga om varandras koster så de passade intolernasen, vi skulle kolla upp utbud i mataffärer, kunskap om intoleranserna hos butikspersonalen, priskkillnaden jämfört med vanliga produkter samt också göra ett restaurang- eller cafébesök för att se hur vi blev bemötta och om det fanns något för oss att äta. Jag ville lära mig mera om glutenintolerans och därför arbetade jag mest med detta. Nedan får du en liten genomgång om glutenintolerans. (fråga gärna om det är något du undrar!) Sedan redovisar jag också hur det gick när jag som glutenintolerant skulle äta på ett café i Uppsala!


Glutenintolerans - vad innebär detta?

Om man är glutenintolerant (även kallat "celiaki") betyder detta att man inte tål gluten, som finns i vete, råg och korn. Celiaki innebär fysiologiskt sett att tunntarmens slemhinna skadas av gluten. Slemhinnan i tunntarmen består av tarmludd, små utskott som gör att tarmslemhinnan har en stor yta att absorbera näring ifrån. Men när en person som inte tål gluten får ner detta i tunntarmen skadas tarmludden och tillslut blir slemhinnan helt slät. Detta leder till näringsbrister då näringsupptaget inte blir optimalt. När en glutenintolerant person får i sig gluten får denne symtom som buksmärtor, diarré, trötthet, gasbesvär, kramper i buken m.m. Det enda botemedel mot celiaki är att äta en kost utan gluten i. Efter en tid utan gluten (det kan ta upp till någon månad) så växer tarmludden tillslut till sig och återgår till det normala. Men för en glutenintolerant och känslig person kan det räcka med att få i sig en brödsmula för att tarmludden återigen ska förstöras. 


Vilken mat kan man äta som glutenintolerant? Och hur är det med havre?

Vid celiaki kan man inte äta någon produkt som innehåller vete, korn eller råg. T.ex. bröd, knäckebröd, pasta, pizza, müsli, kanelbullar m.m. Men det finns numera bra alternativa produkter att hitta i affärerna. Glutenfritt bröd, glutenfria kakor, glutenfri mjölmix m.m. Dock är det svårt att baka glutenfritt. Det är glutenet i mjölet som gör att bröd jäser, därför blir glutenfritt bröd oftast väldigt kompakt och torrt. Det finns också glutenfritt knäckebröd, glutenfri pasta o.s.v. Ris, quinoa och potatis går bra att äta - men däremot får man avstå cous cous, bulgur, matvete, vanlig pasta m.m. Tänk på att alltid läsa på produkter om de innehåller gluten (vete, råg eller korn). Ex. så är ofta såser redda med vetemjöl. Använd istället maizena, majsstärkelse.

En glutenintolerant person tål havre eftersom havre inte innehåller gluten. Däremot är det så att havre ofta packas/mals på ställen där även vete hanteras. Därför kan vanliga paket med havregryn riskera att vara "kontaminerade" och därför inte lämpliga för en glutenintolerant person. Det finns däremot "ren havre" att köpa som är garanterad att den ska vara fri från kontaminering. Denna brukar stå på den glutenfria hyllan i mataffären.


Jag ska bjuda en glutenintolerant vän på mat. Hur noga bör jag vara?

Prata med din vän om hur känslig denna är för gluten. Vissa personer kan klara av "vanliga havregryn", en annan person kan inte använda samma smörkniv som du brett ditt bröd med och en annan kanske är så känslig att denne måste ha egna köksredskap för sina glutenfria produkter. Det är väldigt individuellt. Men man ska utgå från att personen är känslig och göra det yttersta för att vara försiktig. Tillred ex. inte något glutenfritt i köket samtidigt som du ex. har mjöl framme (risk för mjöldamm). Var jättenoga med att diska redskap som du använder till tillredning av glutenfri mat.


Hur går det att som glutenintolerant äta på restaurang/café?

För en glutenintolerant person kan det vara riktigt besvärligt att hitta någonstans att äta. Pizza går inte, och många ställen har ingen glutenfri pasta att erbjuda till rätter. Man får också se upp med såser och gryter då de oftast är redda med vetemjöl. McDonalds vet jag har en hamburgare med glutenfritt bröd. Det är ju också vitkigt för en glutenintolerant att veta att maten är "säker". Om en resataurang ex. erbjuder glutenfri pasta är det viktigt att denna kokats i en separat kastrull (för att inte kontamineras).

Jag hade som skoluppgift att göra ett besök på restaurang/café och utge mig för att vara glutenintolerant. Jag valde ett café i Uppsala. När jag kom in på caféet fanns en skylt att de erbjöd glutenfria smörgåsar. Eftersom jag var lite småhungrig frågade jag efter en sådan. "De är slut idag." blev svaret. Och det var också det enda de sa, ingen erbjudan om att fixa fram något annat. Då frågade jag vilka kakor som var glutenfria och svaret blev: chokladbiskvier, havrecookies, havrebollar, budapestbakelse samt glutenfri semla. Jag frågade då vad havrekakorna var gjorda på för havre. "Det är vanliga havregryn. Men de flesta brukar tåla det." Nu var ju inte jag allergisk på riktigt, men kände att det var en ganska okunnig och nonchalant inställning från personalen att säga så. Vissa väldigt känsliga glutenintoleranta kan ju riskera att bli väldigt sjuka om havregrynen är kontaminerade med vete. Jag tog en chokladbiskvi. Men om jag hade varit glutenintolerant på riktigt vet jag inte om jag vågat äta kakorna. Frågan är ju om de ex. är bakade i samma kök som kakorna med gluten?! Då kan det ju ha flygit runt mjöl i luften. Kände i alla fall mig inte så väl bemött som glutenintolerant, man kände sig lixom "besvärlig". Jag skulle önska att människors kunskap om denna intolerans blev större, så att de som är drabbade inte blir så begränsade i sina liv utan får möjligheten att göra som alla andra som inte är intoleranta.

/Helena

Kommentarer
Postat av: Thess

Å, ja vilket bra inlägg du skrivit Nena!! Din fakta stämmer så himla bra och det var kul att läsa en "vanlig" text om intoleransen och inte en doktoravhandling som är svår att förstå!

Just det du beskriver om att vara "besvärlig" så känner jag mig ofta när jag ska äta någon annanstans än hemma. En sak är viktig att veta angående biskvier om de inte på caféerna kan garantera att de är glutenfria är det troligtvis bakade på en mjölad plåt. Delicatos produkter är bakade på detta vis!

Tack vännen för ditt inlägg, det ger andra en vinkel till oss glutisar!

Kram

2009-03-20 @ 13:38:45
URL: http://tessielur.blogg.se/
Postat av: Karin

Åh. du är så duktig och flitig. Jag hejjar på dig!!!



Fantastiskt fint av dig att skicka lite tröst-choklad på posten. det värmde!



massa kramar

2009-03-20 @ 16:12:55
URL: http://www.karinsvirrvarr.blogspot.com
Postat av: nathalie

blir så himla glad när jag läser detta.



har två syskon som är gluten-intoleranta och vet hur knepigt det kan vara att äta ute de de flesta matställen har så dålig kunskap. himla bra också att du tipsar om olika gl. fria recept! jag har massa tips gällande vanliga kanelbullar (hur man faktiskt får ihop en okej deg!), pajdeg, pizzadeg o.s.v. så om du skulle vilja ta med några av såna här "vanliga" saker som också kan vara knepiga, hojta till!



kram /Nathalie

2010-10-05 @ 14:22:57
URL: http://jesuisnathalie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback