Avreagera mig lite...

Nu är jag hemma från tentan, och jag är mycket upprörd och sur. Har ingen aning om jag klarade tentan. Kanske, kanske inte. Frågorna på tentan var väldigt väldigt lustigt prioriterade och detta gör mig arg.
För att citera studiehandledningen:

"Skriftlig Examination Datum 2009-03-13
Ingående moment: föreläsningar samt kurslitteratur som täcker in ämnesområdena:
Metabola syndromet, hjärt-kärlsjukdom, obesitas/övervikt, alkohol i relation till folkhälsa samt psykosociala ohälsotillstånd (ssk stress)"


Igår kände jag mig riktigt färdigpluggad!! Kände verkligen att jag verkligen kan alla dessa områdena både ytligt och väldigt ingående på de saker som kändes viktiga. Ja, jag kände imorse när jag gick till tentan att jag inte hade kunnat plugga mer eller göra på något annat sätt. Jag hade verkligen gjort mitt bästa.

Men, tentan bjöd på väääldigt ytliga frågor om dessa områden. Tex. känns ju fetma som ett väldigt viktigt område för oss dietister och på detta område hade vi en kurslitteratursbok på 400 sidor. Denna bok har jag läst och lärt mig mycket av! Jag ångrar inte på något sätt att jag lagt ner så mycket tid på den; för jag har lärt mig för livet och kommer ha nytta av det. Men den delen som fetma fick av tentan var en fråga på 3 poäng (av 62 möjliga) och frågan handlade om hur man mätte bukfetma.
Istället fanns det på tentan frågor som rörde en forskningsprocess (som varken jag eller mina kompisar hade en aning om vad de pratade om) på 8 poäng!! Och politik för 9 poäng! Och 5 poäng för en folkhälsostudie som gjordes 1990. (Hur ska man minnas alla studier av de tiotal vi gått igenom?)

Efter en lång och jobbig vecka med stress, trötthet och hårt plugg sitter jag här och konstaterar att det resultat jag skrev idag lika gärna hade kunnat komma ifrån en fokuserad timmes pluggande igår kväll.

Nu har jag i alla fall fått avreagera mig lite.
/Helena


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback