Mörk jordgubbstryffel

Krämig mörk jordgubbstryffel - perfekt nu till sommaren! Kanske till midsommar? Jag gjorde några rosa och några som jag garnerade med gult och blått strössel med tanke på att min syster tar studenten på torsdag! Jag får väl se först om hon godkänner dem efter en provsmakning :P De rosa blev lite "misslyckade" eftersom den vita chokladen klumpade ihop sig när jag hällde i karamellfärg. Men hur som helst, blev de såklart goda ändå, och det blev ju nästan lite festligt när man såg den mörka tryffeln skymta till under det rosa oregelbundna skalet.

 
Ingredienser (ca 32 st):
* 240 g choklad
(jag tog 100 g Anthon Bergs "Rasberry & Blueberry", 100 g mörk choklad och 40 g mjölkchoklad)
* 0,75 dl vispgrädde
* 1,5 msk jordgubbssylt
* 25 g margarin

Garnering:
* 200 g vit choklad
* ev. karamellfärg och något tjusigt strössel 


Gör så här:
Hacka chokladen grovt. Värm grädde och sylt i en kastrull på spisen. När den är varm häller du den över chokladen och rör runt tills allt smält. Använd vid behov lite eftervärme på spisen om det är svårt att få allt att smälta. Rör till sist ner margarinet, och rör ordentligt då så det inte blir några smörklumpar i. Ställ in smeten i kylen att kallna i ca 1 h.
Ta ut smeten och rulla små kulor av den. Det blir lite kladdigt, men det går. Lägg kulorna på ett fat och ställ in i kylen i ytterligare ca 1 h.
Smält den vita chokladen (ex. i micron). Smält 100 g i taget. Rör i karamellfärg om du vill ha färgade tryfflar. Jag använde rosa karamellfärg till hälften av tryfflarna. Denna färgen gjorde dock att den vita chokladen stelnade till, så det blev svårt att rulla kulorna i den. Doppa kulorna i chokladen, lägg dem på bakplåtspapper och garnera ev. med strössel.


/Helena


Kommentarer
Postat av: Emma

en som smakat dina tryfflar blir ju minst sagt sugen nu.. jag vill också ta studenten :P

2009-06-07 @ 19:53:51
Postat av: Linda

åh va gott!

2009-06-07 @ 22:49:23
URL: http://ndail.blogg.se/
Postat av: Susanna

Åhh halleda vad fina de var!!! Me like! =)

2009-06-08 @ 18:39:54
Postat av: Ulla-greta

Spännande att det var jordgubbstryflar när du använt hallon- och blåbärschoklad. Bara en observation.

2010-06-01 @ 19:40:54
Postat av: Helena

Ulla-greta, det var jordgubbssylt i tryfflarna - därav jordgubbstryfflar.

/Helena

2010-06-02 @ 08:04:27
URL: http://matresan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback