Bovetebröd med frukt och frön

Min lillasyster är också en hejare på att baka bröd, och detta brödet bakade hon för ett tag sedan. Är riktigt härligt att det finns hembakat bröd i frysen även när man kommer "hem" eftersom jag har hållt mig ifrån "köpe-bröd" så länge nu. Detta brödet är riktigt gott, saftigt, lagom sött och mättande.


Ingredienser till ett bröd:
* 4 dl vetemjöl
* 1 dl bovetemjöl 
* 2 dl havregryn
* 1 dl hela linfrö
* 1 dl solrosfrön
* 1 dl pumpakärnor
* 2 tsk bikarbonat 
* 2 tsk salt 
* 1 äpple
* 1 dl torkade aprikoser 
* 0,5 dl honung
* 4,5 dl naturell yoghurt (eller fil)

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Blanda alla torra ingredienser (mjöl, gryn, frön, bikarbonat, salt) i en bunke. Kärna ur, klyfta och skär äpplet i skivor. Hacka också aprikoserna i små bitar. Rör ner honung, yoghurt, äpple och aprikoser i mjölblandningen. Rör ordentligt och häll sedan smeten i en smord och mjölad brödform. Toppa med lite frön och havregryn som garnering. Grädda sedan i ugnen ca 60 minuter. När brödet är klart - ta ur det ur formen och låt det svalna på galler under bakduk. Klart!

Igår kom jag "hem" till småland efter några kaotiska timmar på tåg. Jag hade fem (!) stora väskor att släpa på och det var med nöd och näppe jag lyckades ta mig hem. Men nu är jag här, och ska så vara tills slutet av augusti. Ska jobba här i sommar. Men innan jag börjar jobba (1 juli) så har jag nu tre veckor ledigt. Underbart! Idag blir det fullt av bestyr att ta tag i - imorgon tar nämligen min (lilla)syster studenten så det är mycket att fixa o dona med!
/Helena

Kommentarer
Postat av: Marie O

Åh, ser gott ut! Jag mumsar på en omelett av keso, äpple och kanel. Var så sugen på just det! Snart jobbdags. =o) Hoppas du har det gott därnere!

2009-06-10 @ 12:58:15
Postat av: Jenna

Jag brukar oxå baka detta bröd :) Älskar det!Bakade det senast igår! :)

2009-06-10 @ 17:44:37
URL: http://jennas.blogg.se/
Postat av: Jenna

Åh avokado på bröd är det bästa jag vet (eller på vad som helst egentligen) :)



Vart är det du ska jobba i sommar?

2009-06-10 @ 22:42:17
URL: http://jennas.blogg.se/
Postat av: Sandra drömkaka

Vilket nyttigt bröd, säkert jättegott :)

Själv har jag bakat onyttigt idag hihi men mums så gott :)

2009-06-11 @ 19:40:56
URL: http://dromkaka.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback