Grönsakslasagne

Den här lasagnen hittade jag på förra veckan. Den blev rätt lyckad för att vara ett eget hopkok! Lasagne är så tacksamt när man är student. Just denna är rätt billig, det blir mycket mat av en sats - och lasagne är också utmärkt att ha i med sig i matlåda eftersom den är tacksam att värma upp i micron!

 

Ingredienser (ca 3-4 portioner):

* 2 gula lökar

* 3 morötter

* 2 msk rapsolja

* 3 vitlöksklyftor

* 200 g fryst broccoli

* 300 g fryst blandning av ärtor, majs och paprika

* 3 msk tomatpuré

* 400 g krossade tomater

* 2,5 dl vatten

* 1 grönsaksbuljongtärning

* ca 10 st spenat-lasagneplattor (gröna)

* 1 msk basilika

* 1 tsk paprikapulver

* chilipulver, salt och svartpeppar efter smak

* riven ost efter smak

Gör så här:

Skala och hacka den gula löken. Skala och skär morötterna i cm-stora tärningar. Bryn lök och morötter i oljan i någon minut. Pressa i vitlöken. Tillsätt sedan tomatpuré, krossade tomater, vatten och hönsbuljong. Låt koka i 10 minuter.

Sätt ugnen på 175 grader.

Tina broccoli och grönsaksblandningen i micron. Lägg ner i lök- och tomatblandningen. Tillsätt alla kryddor och smaka av.

Häll lite av fyllningen i botten av en ugnssäker form. Lägg på lasagneplattor och varva sedan fyllning och plattor. Avsluta med fyllning.

Strö över riven ost och sätt in i ugnen i ca 30 minuter.


Glutenfri: Använd glutenfria lasagneplattor. Kolla också upp så att buljongtärningen du använder inte innehåller gluten.
Laktosfri: Receptet är laktosfritt.

Nu har jag och mina två kurskamrater lämnat in vårt arbete och recept på temat "Vegetariska matlådor". Det återstår att se om vi får klartecken för publicering av rätterna i Hemmets kokbok. Vore roligt! Ta gärna en kik i Hemmets kokbok om ni vill, länken finns i listen längst ner till vänster här på min blogg.

 

Nu blir det lite brödbak för min del!

/Helena


Kommentarer
Postat av: Sobe

Ser mumsigt ut, men det är inte min grej. //Kram

2009-01-15 @ 23:00:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback