Frukostbullar med blåbärstouch

Här kommer några bullar jag experimenterade fram med lite blåbärssoppa som jag hade över och inte visste riktigt vad jag skulle göra med.. Men de blev hur bra som helst att ha i bullar!



Ingredienser (ca 16 st):

* 25 g margarin

* 4 dl blåbärssoppa (osötad)

* 1 pkt jäst (50 g)

* 2 krm salt

* 2 msk mörk sirap

* 1 dl rågkross

* ½ dl linfrön

* 1 ½ dl grovt rågmjöl

* 3 dl rågsikt

* 2 dl vetemjöl

* 2 dl grahamsmjöl


Gör så här:

Smält margarinet och häll sedan över blåbärssoppan. Värm till fingervärme och häll sedan över den söndersmulade jästen i en bunke. Tillsätt salt, sirap, och mjölsorterna. Rör med en slev. Degen blir väldigt kladdig, men det är meningen. Klicka ut 16 "kladdar" på en plåt och låt dem jäsa ca 30 minuter eller längre. Grädda i ugnen på 225 grader i ca 10 minuter.


För tillfället känner jag mig lite uttråkad, händer lite lite. Hade en planerad resa till Turkiet i slutet på februari, men i väntan på klartecken från min kompis där nere hann de höja flygpriserna rätt rejält, så nu tror jag inte att det blir av längre. Jaja, på torsdag blir det i alla fall fest med tjejerna och utgång på Stockholms nation, sen ska jag på ost- & vinkväll på fredag och på lördag ska jag ha middag med efterföljande Melodifestivalstittning. Så lite händer det ju framöver.
Nu ska jag fortsätta läsa om Fetma i min kurslitteratursbok.

/Helena


Kommentarer
Postat av: Susanna

Du är verkligen kreativ! Blir sugen på att testa det mesta på din blogg. Får helt enkelt ta och göra det! =)

2009-02-04 @ 10:05:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback