Tamarillo – eller ”fruit” som de kallas i Uganda

  


De här krabaterna stötte jag för första gången på i Uganda våren 2007. Dem, samt bananer, var de biligaste och mest tillgängliga frukterna där. Kvinnor stod längs grusvägarna och sålde påsar med dessa orangeröda små godbitar. En hel påse kunde man få för bara någon krona, och jag upptäckte snabbt att de var otroligt goda. För att kunna leta reda på dem väl hemma i Sverige igen, ville jag ta reda på vad de hette. Men när jag frågade kvinnorna sa de bara "Fruit. It's fruit." "Ja, jag vet att det är frukt" sa jag. "Men vad heter de?" "Fruit" blev svaret igen. Så i Uganda heter de tydligen "Fruit". Men här i Sverige så heter frukten i alla fall "Tamarillo". Den fick sitt namn på Nya Zeeland på 70-talet, efter att länge ha kallats för "Trädtomat".

 

Från början kommer Tamarillon (Cyphomandra betacea) från Peru men numera odlas den både i Afrika, Europa, Sydamerika, Sydostasien och på Nya Zeeland. Att den tidigare kallades för trädtomat är ingen slump då Tamarillon faktiskt är släkt med tomaten, samt även med potatisen. Smaken är också lite lik en tomat, men tamarillon är lite sötare och enligt mig "fylligare" i smaken.

 

I början är Tamarillon gulorange men blir rödare ju mer den mognar. Skalet är väldigt tjusigt, men ganska bittert att äta. Det bästa är att skala tamarillon eller att dela den i två bitar och äta ur skalet med en sked. De är goda att äta som de är, eller i en fruktsallad. Jag har också hört att det ska vara gott att grilla dem och servera till ex. kött.

 

Tamarillon går att hitta i de flesta välsorterade livsmedelsbutikerna. Jag köpte två stycken för 15 kr på Ica Maxi här i Uppsala. De är absolut värda att smakas och man får en liten känsla av Uganda igen :) Tyvärr är de importerade långväga ifrån, vilket ger en negativ miljöpåverkan pga transportutsläppen.

 

/Helena


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback