Jordnötssmörs-test: Fyra olika märken

Hur goda är egentligen de olika jordnötssmören? Och är det någon skillnad i innehåll? Jag beslöt mig för att smaktesta några olika sorter/märken samt även se hur bra innehållet i dessa var.

Läs gärna mitt tidigare inlägg om jordnötssmör här.
Jordnötssmören fick dietistpoäng 1-5 beroende på hur bra innehållet i dem var (1=sämst, 5=bäst), bedömning om bredbarhet, samt smakbetyg 1-5 (1=sämst, 5=bäst) beroende på hur goda de var. Testpersoner var jag själv samt min syster.


De fyra jordnötssmören som var med i testet.


GREEN CHOICE: Ekologiskt peanutbutter "Crunchy" (ekologisk, KRAV-märkt)
Finns även av samma tillverkare i smooth.
Pris: Inköpt på Ica för ca 32 kr (91 kr/kg)
Ingredienser: Rostade jordnötter (99,3 %), havssalt.
Dietistpoäng: 4,5 (hög halt jordnötter samt inget socker)
Bredbarhet: dålig
Smakpoäng: 3,5 samt 3,5 
Kommentar: Fyllig jordnötssmak, men lite tråkig. Man känner att man vill salta på den (även om man inte borde :P). Att den var svårbredd kan bero på att den var crunchy, kanske går smooth bättre att bre. Jättesvår att bre på knäckebröd.


SEVAN: Jordnötssmör krämigt
Pris:
Inköpt på Willys för 21 kr (62 kr/kg)
Ingredienser: Rostade jordnötter (93 %), brunt rörsocker, palmolja, havssalt.
Dietistpoäng: 2 (innehåller både socker och palmolja)
Bredbarhet: god
Smakpoäng: 4 samt 4
Kommentar: Prisvärt jordnötssmör, lite tråkig färg. Men väldigt gott.


Unilever SKIPPY: Creamy
Samma tillverkare gör även "crunchy".
Pris: Inköpt på Ica för ca 27 kr (77 kr/kg)
Ingredienser: Malda rostade jordnötter (79 %), vegetabilisk olja, dextrose, härdat vegetabiliskt fett, salt.
Dietistpoäng: 1 (låg halt jordnötter, tillsats av socker samt härdat fett)
Bredbarhet: god
Smakpoäng: 5 samt 5
Kommentar: Ser inbjudande ut. Supergod, men tyvärr inte det bästa jordnötssmöret. Var så god att jag har gått och ätit skedar av smöret ur kylskåpet då och då, inte den bästa vanan alltså.


MAX HAVELAAR: Pindakaas (Rättvisemärkt)
Pris:
Inköpt i Världsbutiken för 32 kr (97 kr/kg)
Ingredienser: Jordnötter (95 %), palmolja, palmfett, salt.
Dietistpoäng: 3 (dåligt med palmolja - för miljön/hälsa, men bra med stor halt jordnötter)
Bredbarhet: god
Smakpoäng: 1 samt 2
Kommentar: Smaklös, växer i munnen. Smakar mest fett och "fastnar" i munnen. Men helt okej på mackan.



SAMMANFATTNING är alltså att Skippy var helt klart godast, men även "onyttigast". Sevans jordnötssmör var klart billigast. Green choises jordnötssmör var bäst ur näringssynpunkt, och även rätt gott. Det jordnötssmöret jag själv skulle välja framöver är i första hand green choice, och sedan Sevans. Min syster hade i första hand valt att köpa
Green choice.

Vilken är din favorit? Och vilket ovan hade du valt om du ska ta alla olika kategorier i beaktning?

/Helena


Kommentarer
Postat av: Alicia

Skippy är min favorit och jag kan inte klara mig utan den. Men jag har smakat Green Choice och den är faktiskt rätt god men jag skulle nog välja Skippy trots allt!

2011-03-03 @ 12:25:11
URL: http://fettmemat.blogg.se/
Postat av: Elina

Intressant! Vad smart att sätta både dietistpoäng och smakpoäng! :D Jag har typ ätit jordnötssmör en enda gång, då gillade jag det inte så mkt.. Men nu är jag lite sugen på att testa igen :-)



Ha en bra helg, Helena!

2011-03-04 @ 20:16:04
URL: http://filibabba.blogg.se/
Postat av: Emma

Skippys innehållsförteckning med härdat fett och socker får mig att avstå (annars är den gudooomlig!).

Sevan testades för första gången förra veckan. Och oj, den var inte dum! Alls! Speciellt inte med tanke på priset. Aningen synd på olja och socker. Men några större mängder är det ju inte, och kan nästan göra gott för smakens skull.

Den sistnämnda, ekologiska burken är för mig okänd. Aldrig sett, underligt nog. Har däremot prövat mig på Kung Markattas. Den växer litet i munnen. Är lite sandkornig i texturen. Nja. Jag har min favorit...

Mitt vinnande guldsmör är Green Choice (creamy!) har varit min besatthet under det senaste halvåret. Gick med glasåtervinning förra veckan. 13 burkar. Nöjd. Skall dock erkänna att jag saltar extra. Som på alllt. Men visst, det krävs nog för att få fram den gudomliga smaken!



TACK vad jag har väntat på ett jordnötssmörstest av en dietist. Hejaheja! :)

Får man önska nya ämnen att ta upp så har jag två följande:

1. Rent kakaopulver, hur nyttigt är det? Kakao skall jämt förknippas direkt med choklad och sockerblandningar. Men om man nu äter pulvret rent i andra sammanhang? Är det näringsmässigt bra? Så pass bra att det anses vara okej att äta 150g/dag? ;)

2. Salt och vätskebalansen. Jag saltar i farliga mängder. Dricker likaså vatten i skrämmande mängder. Antar någonstans att detta jämnar ut sig, för jag mår bra (men får kissa en hel massa - och blir ganska ofta svälld av vätskan till, dock inget som känns av negativt). Så vilka effekter har detta på kroppen? Om man nu skulle uppnå en slags balans (om än skyhög), kan det vara... okej? Fast inte okej, men rimligare än att överkonsumera det ena? Vad är värst att överstrida rekommendationerna av vatten och salt? 5liter vatten och/eller 20g salt?



Du tar dig nog för pannan just nu. Men jag mår förvånansvärt bra, med tanke på mina skumma kostvanor. Skulle uppskatta till tusen om du besvarade några av de alla (för dig kanske självklara?) frågorna :)



Din blogg är GRYM! Kram

2011-03-05 @ 02:30:37
Postat av: Anonym

mmm jordnötssmör är farligt gott! synd för mig som håller nere kolhydraterna ;) Köpte en burk green choice här om dagen och hälften är slut. Riktigt gott och känns bra att det är den bästa ur din synpunkt :)

2011-03-17 @ 16:00:05
URL: http://hallonlove.blogg.se/
Postat av: Olle 13år :)

vegetabilisk olja vegetabiliskt fett det är palmeolja i det också

2012-01-25 @ 13:38:44
Postat av: job

Jag har testat lite olika sorter själv (bl a sevan, skippy och green choice)både som de är och som ingrediens i bakning. Tyvär så får jag hålla med om att skippy som har transfett tillsatt smakar bäst av de tre. Det bästa alternativet, både gällande smak och nyttighet är att tillverka smöret själv, inte alls så svårt som det verkar. Ta en näve jordnötter och mosa ned med en mixerstav, tillsätt lite extra olja om ni vill ha en mjukare konsistens.

2013-04-03 @ 20:09:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback