Susannas kanongoda pesto

Efter att ha ätit "köpe-pesto" hela våren var det nästan en religiös upplevelse att få smaka min systers egengjorda pesto, som hon gjorde till sin student. Det finns inga ord att beskriva hur god och smakrik den är! Man vill aldrig mera köpa pesto... Vi blandade peston med pasta igår till studentbuffén, en riktig succé för smaklökarna. Och här kommer nu receptet på denna underbara skapelse:

Ingredienser till Susannas kanongoda pesto:
* ca 40 färska basilikablad
* 1 tsk grovt salt
* 25 g pinjenötter
* 3 vitlöksklyftor
* 20 g riven parmesanost
* 1 dl olivolja

   
Gör så här:
Lägg basilikablad, salt och vitlöksklyftorna (som du skalat) i en mortel. Stöt samman detta ordentligt. Tillsätt sedan pinjenötterna och mosa dem tillsammans med röran. Rör sedan i den rivna parmesanosten. Häll i oljan lite i taget och rör om väl i röran så allt blandar sig bra. Låt peston vila ett par timmar innan man äter den, så kommer smaken fram ännu tydligare. Förvara i en tätslutande glasburk.

Man kan använda peston ex. att bre på baguette, blanda med pasta och otaliga andra mumsiga rätter. Här har jag bl.a. ett recept på en god pestopasta: http://matresan.blogg.se/2009/may/gron-pestopasta.html

Varning! Ät ej denna peston innan ex. en dejt... Vitlöksdoft it is.

/Helena

Kommentarer
Postat av: Emma

Mums, måste införskaffa mig en mortel dock innan jag kan göra pesto. Men kanske går i en mixer också?!

2009-06-13 @ 10:20:15
Postat av: Jenna

Detta recept måste jag prova! Jag älskar verkligen pesto på alltifrån riskakor, pasta, till bulgur, bröd och sallader. :)



Vet du hur länge det håller sig när man gör eget?



Hoppas du får en skön helg!

2009-06-13 @ 10:36:25
URL: http://jennas.blogg.se/
Postat av: Susanna

Åhh, jag älskar verkligen denna pesto!

2009-06-14 @ 10:51:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback