Vitchoklad-stubbe med lime

Den här tårtan fick jag av min kompis för att jag fyllde år för ett tag sedan! Har inte smakat någon liknande tårta innan, så det var kul att prova något nytt, och den var verkligen jättegod! Krämig och fyllig, och en bra blandning mellan sött och syrligt. Denna kan jag göra fler gånger, och är även lite sugen att testa på att göra andra fyllningar. Ex. med blåbär i fyllningen istället för lime. Tyvärr gör inte bilden denna tårta riktigt rättvis, men jag var lite för ivrig att äta och därför blev kortet inte så bra.


Ingredienser (en stubbe):

Fyllning:
* 3 dl vispgrädde
* 200 g vit choklad
* rivet skal och saft ifrån 2 st limefrukter
Tårtbottnen:
* 3 st ägg
* 1,5 dl socker
* 1 dl potatismjöl
* 1 tsk bakpulver
* 1 tsk vaniljsocker
Garnering:
* vispgrädde/mellangrädde
* lime
* chokladsås/strössel/riven choklad

Gör så här:
Gör först fyllningen. Värm grädden på spisen (men den får ej puttra/sjuda). Hacka chokladen och smält den i grädden. Riv skalet från limen och ha i den samt saften i chokladblandningen. Rör runt och låt sedan stå svalt i kylen i minst 1 h.
Vispa samman ägg och socker tills det blir pösigt. Vispa ner resten av ingredienserna. Häll i en bakpappersklädd långpanna och grädda i ugnen, 225 grader, i ca 7-10 min (olika vilken ugn man har, håll koll på färgen).
Stjälp upp bottnen på och dra av bakplåtspappret. Låt svalna. Bred på fyllningen och rulla ihop. Stå svalt i någon timme. Garnera med vispad grädde samt ev. lime och chokladsås.


Kommentarer
Postat av: Susanna

Låter supersmarrig!! :)

2012-05-08 @ 19:33:00
Postat av: Anonym

Hej!

En sak som jag undrar...om en stillasittande kvinna behöver ca 2000 kcal per dag, om hon skulle träna typ 1 timme varje dag eller gå raska promenader 1 timme, skulle hon behöva mer utöver dom 2000 som kroppen använder utan att man själv behöver göra sig av med dom medvetet?



Jag har anorexia, jag är 174 cm och väger 39 kg. Jag äter just nu (vill bli frisk och kämpar) ca 1400 kcal om dagen i snitt, och går ca. 3 timmar om dagen.



Jag brukar också sitta och spänna mig när jag väl sitter ner, förbrukar det mer energi (vet att det borde göra det, men det känns inte som det gör det på mig)? hur mycket isf?



Hur många kalorier tycker du jag borde fördela på frukost, lunch mellis och middag?



Och kan jag äta typ 1 läkerol eller ett tuggummi mellan måltider utan att förstöra kroppens "balans"?



Hoppas du kan svara. Kraam

2012-05-09 @ 08:56:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback