Chokladföljetong del 75 - Sex choklad ifrån Polen, Ungern, Tjeckien

Jag brukar alltid köpa på mig lite spännande chokladsorter när jag är utomlands, men jag hinner sällan testa dem i lika stor utsträckning som de inhandlas... Men nu under jullovet så har jag smakat dessa sex choklad ifrån Polen, Tjeckien och Ungern. Faktum kvarstår dock; Sveriges choklad är godast!


Ungern: BOCI Aero med hallonsmak inuti
Choklad med luftbubblor, med hallonsmak inuti. Tycker inte riktigt att hallon och choklad passar ihop, därför blev det ingen jättesuccée, men ett helt ok choklad.
Betyg: 3

Ungern: BOCI med fyllning äpple/kanel/äppelkaka
Smakade konstigt. Billig choklad som inte smälte. Usch! Detta som lät så gott och så blev det en sådan flopp.
Betyg: 1

Polen: AlpenGold agrest med fyllning av svart vinbär och krusbär
Lite syrlig inuti. Mjuk gegg inuti, vilket jag inte är jätteförtjust i. Kommer inte äta upp detta lite konstigt smakande choklad... Men det var bättre än äpplechokladet iaf.
Betyg: 1,5

Polen: AlpenGold Babolada hasselnöt
Choklad med luftbubblor. God krämig mjölkchoklad som smakar lent av nötter! Verkligen supergott! Och eftersom det är luftbubblor i väger en Stor chokladkaka endast 80 g, räcker alltså längre och det tycker jag om!
Betyg: 4

Tjeckien: Orion Stracciatella
Vit choklad med småbitar av mörk choklad. Låter som en höjdare för mig, men det är något med chokladet som gör att det inte funkar så bra ändå. Det är lite hårt och smaklöst. Ändå gott, men blev lite besviken.
Betyg: 3

Polen: E. Wedel Goracy duet
Choklad med fyllning. Smakade lite likör. Vet inte om det var det i eftersom jag inte förstod förpackningen. Tyckte att den såg god ut på förpackningen med kola och choklad, men smakade lite konstigt. Nej, blir inte uppätet i mitt hushåll...
Betyg: 2

/Helena


Kommentarer
Postat av: Karin

Smaskens!

2012-01-15 @ 04:41:08
URL: http://endorfinkickar.blogg.se/
Postat av: Susanna

Det är alltid spännande att testa choklad när man är utomlands, men svensk choklad är svårslagen! :)

2012-01-15 @ 11:12:32
Postat av: Josannah

Jag har aldrig förstått poängen med luftbubblor i choklad, jag tycker de stör och stjäl choklads plats.

2012-01-16 @ 00:44:28
URL: http://nightday.blogg.se/
Postat av: Mike

Intressant att vi alltid säger att svensk choklad är godast och jag håller med. Det paradoxala är dock att all ovan nämnd choklad har samma ägare, nämligen Kraft foods från USA. Så de har i alla fall en gemensam nämnare.

2013-03-29 @ 20:44:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback