Blåbärscheesecake med kardemummabotten

Jag är inte den som är lätteflörtad när det gäller nya kakor, men denna kakan fick direkt en plats i mitt hjärta! Kardeummabottnen är helt sagolik god! Denna kommer jag att göra fler gånger, och nästa gång ska jag nog testa något annat än blåbär på toppen.
 
Ingredienser:
Botten:
* 400 g digestivekex
* 150 g margarin
* ca 1 msk kardemummakärnor
Cheesecake:
* 4 dl lätt creme fraishe
* 3,5 dl kvarg med vaniljsmak
* 2 dl socker
* 1/4 tsk salt
* 4 gelatinblad
* ca 180 g tinade frysta blåbär
 
Gör så här:
Mixa kexen samt kardemummakärnorna till bottnen, i en mixer. Tillsätt smöret som du smält. Tryck ut blandningen i en rund form med löstagbar bottnen. Blanda creme fraishe, kvarg, socker och salt. Lägg gelatinbladen i blöt ca 5 min. Mixa blåbären och koka sedan upp dem. Blanda ner gelatinbladen och rör tills de smält. Blanda samman blåbär och resten av smeten. Häll i formen ovanpå bottnen. Låt kakan stå svalt i kylen och stelna minst 5 timmar.
 
Garnera med strössel eller färska blåbär. Jag använde choklad- stjärnor och hjärtan samt lite glansigt rosa strössel.
 

Kommentarer
Postat av: Sir

Hur varma ska blåblären vara innan man har i gelatinet? :)

2012-12-04 @ 10:26:01
Postat av: Susanna

Spannande med kardemummakarnor, aldrig anvant det!

2012-12-04 @ 16:13:52
Postat av: C

Ser mums ut verkligen! Kanske man ska testa baka nån gång...

2012-12-05 @ 12:54:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback