Hemmagjord müsli med pepparkakssmak och mycket frukt & nötter

Jag hade två müslis i skåpet som det endast var "det tråkiga" kvar i, alltså bara lite gryn kvar. Jag övervägde att kasta det eftersom det var så tråkigt, men så kom jag på att jag kunde ta det och göra en ny müsli! Så jag köpte en påse pepparkakskrydda i affären. Och så köpte jag hasselnötter, mandel, cashewnötter, tranbär och gojibär i affärens Naturgodishylla. Det var sänkt pris denna veckan till 9,90 kr/hg, vilket gjorde att jag kom över nötter och frukt billigt! Sedan har jag alltid russin hemma.



Du behöver:
* Gryn, eller tråkig müsli
* lite vatten eller olja
* ev. honung
* 1 påse pepparkakskryddor
* Nötter (hasselnöt, mandel, cashew eller annan)
* Frukt; ex russin, aprikos, fikon, gojibär, tranbär etc.
* ev. frön, ex. sesamfrön, solrosfrön, psylliumfrön

Gör så här:
Blanda müslibasen med vatten eller olja. Jag tog ca 2 dl vatten. Använd också lite houng om du vill. Jag tog ca 4 msk honung. Häll över kryddorna och blanda ordentligt under tiden. Sprid ut müsliblandningen på ett bakplåtspapper på en plåt. Rosta i ugnen i ca 225 grader i ca 5 min. Då tar du ut plåten och fyller på med ev. frön samt hackade nötter. Rosta sedan ytterligare i ugnen i 225 grader i ca 5 min.
Blanda sedan ner den torkade frukten. Förvara müslin i en tätslutande burk.

/Helena


Kommentarer
Postat av: Katarina

Vad bra att använda pepparkakskrydda :)

2011-10-08 @ 02:41:27
URL: http://hovkonditorn.blogspot.com
Postat av: Katarina

Vad bra med pepparkakskrydda :)

2011-10-08 @ 02:43:11
URL: http://hovkonditorn.blogspot.com
Postat av: Therese

Så gott det ser ut! Supersnyggt du har gjort med "bloggbilden" (eller vad man kallar den...)

2011-10-08 @ 19:13:33
URL: http://teatravel-glutenresan.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback