Tapaskväll med vännerna

Här om kvällen hade jag och två kompisar Tapas-kväll. Så då blev det många små rätter gjorda och spännande smaker! Och så kunde man sitta och plocka, äta och njuta länge. Vi passade också på att kolla på skräckfilmer!

För er som inte vet vad Tapas är, så är det ett samlingsnamn för smårätter, och härrör från början ifrån Spanien. Smårätterna kan vara lite av varje, men ex. ost, korvar, olika röror etc.


Det bjöds på:
* Färska skivade champinjoner marinerade i olja och vitlök
* Hårdosten "Manchego" skuren i små kuber
* Färdigmarinerade tomat/kronärtskocka, paprika m.m. som vi köpte i affären
* Bönröra med paprika, ajvar relish och honung
* Avocado
* Småpotatisar rostade i ugn med olja och flingsalt

När man gör Tapas brukar man ju också ha ex. chorizo och små köttbitar, mina vänner är dock vegetarianer, så det blev en helt vegetarisk tapas denna gång!


Den här Tapas-tallriken blev jag bjuden på när jag åt mat hemma hos ett spanskt par som jag bodde hos då jag besökte Madrid för några år sedan. Jag och min kompis kom hem kl 22 på kvällen och var färdigätna och mätta. Nej, då bjöds det på massor av mat! De är ju vana att äta lite senare än oss, spanjorerna ;P

/Helena


Kommentarer
Postat av: Susanna

Ser lyxigt ut!

2011-11-07 @ 22:27:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback