Näringsberäknad frukost

Ibland kan det vara roligt att få lite siffror på vad måltider och maträtter innehåller. Jag har därför energi- och näringsvärdesberäknat denna frukosten som jag åt en morgon.
Jag kommer att jämföra värdena med RDI = Rekommenderat dagligt intag, som är en rekommendation över vad man "borde" få i sig under en dag. Jag har valt att bara titta på de vitaminer och mineraler som jag tycker är extra intressant.

Frukosten innehåller: Mellanfil med fruktmüsli, fralla med Bregott, ost, skinka, lite marmelad, gurka, tomat samt även ett kokt ägg. Till dracks det vatten och kaffe.


Energiinnehåll:
ca 570 kcal
- ca 25% av energin jag behöver äta under en dag. Man brukar säga att frukosten skall ge ca 25 % av dagens energi, så det stämde ju perfekt.

Energifördelningen från frukosten ser du nedan
- 33% av energin/kalorierna kom alltså ifrån fett osv. En "ideal" fördelning som SNR rek. är ca 30% från fett, 15% från protein och 55% från kolhydrater. Så jag låg rätt nära. (Men det är ju bara en riktlinje, som sagt.)


Fiberinnehåll:
4,3 g (15 % av RDI)
- lite lågt. Hade behövts lite mer fiber i denna måltiden! Jag blev inte så mätt, så det kan ha varit en orsak till det.

Kalciuminnehåll:

510 mg (64% av RDI)
- Mycket bra intag av kalcium. Om man inte dricker mjölk under dagen är det bra att få i sig mycket kalcium vid frukosten, gärna genom att äta fil eller mjölk på gröten.

B12-innehåll:

2,2 ug (108% av RDI)
- Redan uppfyllt detta behovet för dagen alltså. Jag som person har svårt att ta upp B12 (genetiskt) så då behöver jag lite extra B12, alltså förmodligen mycket mer än RDI.

C-vitamin-innehåll:

7 mg (9% av RDI) -
 Lite frukt i filen hade kunnat få upp detta värdet betydligt.

Järninnehåll:

2,6 mg (18% av RDI)
- Lite lågt intag. Det är svårt att få i sig tillräckligt med järn överlag. Något som bättrat på intaget lite hade varit någon torkad aprikos i filen, eller om jag haft leverpastej på frallan.

Dvitamin-innehåll:

2,3 ug (31% av RDI) -
 Ett rätt bra intag av D-vit som främst finns i fisk och mjölkprodukter. Fast nu på sommaren får vi rätt mycket D-vit via solljus.

Folatinnehåll:

104 ug (26% av RDI)
- Ett gott intag som med högsta sannolikhet kommer uppnås under dagen.


Någon som har någon fråga?
/Helena


Kommentarer
Postat av: Katarina

Det här var intressant att läsa, tack!

2011-06-02 @ 03:49:48
URL: http://hovkonditorn.blogspot.com
Postat av: Karin

Vilket bra inlägg! Älskar frukostar

2011-06-02 @ 06:34:30
URL: http://endorfinkickar.blogg.se/
Postat av: Sofie

Intressant inlägg, gör gärna igen med en annan frukost :)

Postat av: Cornelia

Jag tycker det var intressant att du gjorde en undersökning som denna!

Skulle vara intressant att kolla näringsvärdet i en grötfrukost också :)



Mvh

En trogen bloggläsare

2011-06-02 @ 10:05:54
Postat av: Annie S.

Vilket roligt inlägg! Ja lite mer sånt här konkret skulle jag också läsa mer om. Ex en grötfrukost vore kul också! :)

2011-06-02 @ 12:06:53
Postat av: Annelie

Det såg ju ut som en bra frukost! Kánske lite mer fiber i bullen så hade det varit bra!

2011-06-02 @ 12:07:27
Postat av: sebben

bra inlägg!

2011-06-03 @ 07:27:44
Postat av: Ellie

Hade varit spännande om du typ beräknade en vegansk samt veg frukost, o en som är glutenfri, typ.!

2011-06-03 @ 07:28:35
Postat av: tommi

koolt! finns det något lätt sätt att göra det själv?

2011-06-09 @ 19:42:24
URL: http://www.allkrydda.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback