Broccoli vs. gurka

Vill bara slå ett slag för Broccolin! En väldigt nyttig och mättande grönsak! För att ge er ett tydligt exempel har jag nedan jämfört näringsinnehållet i 200 g broccoli jämfört med näringsinnehållet i 200 g gurka. Många gillar ju gurka, men det är kanske inte den mest näringsinnehållande grönsak att välja tyvärr.

%-en i staplarna nedan baserar sig på SNR:s rekommendationer av "Rekommenderat dagligt intag".

200 G BROCCOLI
 

200 g Broccoli ger 221 % av vårt dagliga behov av C-vitamin och 88 % av vårt dagliga behov av Folat, vilket många svenskar får i sig förlite av. 200 g Broccoli ger även en hel del B6, Fosfor, Kalium samt ca 6,5 g fiber. Även Kalcium och Järn finns i Broccolin.


200 G GURKA
 

200 g gurka ger 24 % av vårt dagliga behov av C-vitamin. Utöver det innehåller gurkan inte så mycket vitaminer och mineraler jämfört med Broccolin. Låt helt enkelt staplarna tala för sig själva!


Som ni ser innehåller varken gurka eller broccoli B12 eller D-vitamin. B12 finner du endast i anmaliska produkter såsom mjölk, ägg, kött m.m. D-vit finns främst i fet fisk och i mjölkprodukter.

 

Men så ta gärna en liten bit extra broccoli nästa gång ni äter!

 

/Helena


Kommentarer
Postat av: Annie S.

intressant... kanske borde äta mer broccoli....

2011-06-06 @ 15:12:26
Postat av: Elina

Vilken bra och illustrerade jämförelse! :) Jag tycker broccoli är jättegott! Godare än gurka :)

I sommar kommer jag vara ledig ca 2 veckor, i mitten av juli! :) När är det du åker helena?

2011-06-06 @ 17:38:59
URL: http://filibabba.blogg.se/
Postat av: Fitter at fifty

Hej! Jag håller verkligen med om broccolins fördelar. Jag har också pippi på gröna bönor som jag brukar ersätta potatis och pasta med när vi äter "vanlig" mat hemma.

Postat av: camilla

ÅÅ vilken bra jämförelse :) tur att man älskar broccoli hihi

2011-06-06 @ 22:05:28
URL: http://resanupp.devote.se
Postat av: C

Vilken kul idé med jämförelse! Ser gärna mer av det!

2011-06-08 @ 20:29:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback