YOSA mjölkfri "yoghurt" av havre

Jag fortsätter att botanisera bland produkter för veganer/allergiker/intoleranta. På området ”yoghurt” har jag tidigare testat Oatlys Havregurt (naturell och jordgubb) och Carlshamns Mejeris Soygurt (blåbär, jordgubb och naturell). Nu har jag även testat YOSA gjord av havre, i smakerna Vanilj och Skogsbär.

 

YOSA är en ”yoghurt” gjord av havre. Förutom yoghurt gör YOSA också havremål, havresmoothies och havre fraiche. Alla produkterna är naturligt fria ifrån laktos, mjölkprotein, gluten och soja.


 

Jag har testat smakerna ”Vanilj” och ”Skogsbär” i förpackningar om 400 g. De kostar ca 16 kr/st. YOSA har även många smaker i små portionsyoghurtar. De har jag inte testat ännu, men skall göra det snart. Där finns smaker som ”Jordgubb-banan”, ”Plommon”, ”Röda bär”, ”Blåbär-banan”, ”Paradis”, ”Persiko-Passion”, ”Choklad” och ”Citrus”.

 

 

Jag tyckte att YOSA yoghurt var väldigt god! Konsistensen var lite ”slemmig” och färgen lite sådär vattnig, men smaken var väldigt god. Jag var ju inget fan av havregurten ifrån Oatly (jag tyckte den hade en sådan bismak) men med YOSA var det inte alls så. Skogsbär var nog lite godare än vaniljen. Skogsbären smakade mer som ”vanlig” yoghurt, medans vaniljen mer kändes lite inte-yogurtaktig. Fast den var god den också.


Lite negativt kan jag dock tycka att Vanilj innehöll ca 90 kcal/100 g och detta beroende på att det är 10 g socker i/100 g. Det är lite väl mycket tycker jag! Skogsbären innehöll lite mindre, 8 g, fast det är ändå lite för mycket tycker jag.

De som innehåller minst socker av YOSAs produkter är den Naturella (4,5 g/100 g), Jordgubb-banan (7,3 g/100 g) och Blåbär-banan (7,8 g/100 g).

 

Något som jag tycker är väldigt positivt med YOSAs yoghurt är att det finns så många smaker att välja på! Verkligen roligt!!! De andra produkterna jag testat tidigare, har ju varit begränsade med 2-4 smaker. Här finns ju massor att välja på!

 

/Helena


Kommentarer
Postat av: Sandra

Persika-passion innehåller vad jag vet inget tillsatt socker. Bara socker från frukten som är i. :)

2011-07-22 @ 12:52:15
URL: http://whatsandrasaid.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback