Traditionell senapsmalning - Recept på skånsk senap

Förra veckan så gjorde min syster och min moster senap. Så jag tänkte att jag skulle skriva ett litet inlägg om detta.


Ingredienser:
* 50 g bruna senapsfrö
* 1-1,5 dl vatten
* 4 msk socker
* 0,5 msk malen vitpeppar
* 1 tsk koncerverad ättikssyra

Gör så här:
Mal senapen med en senapskula, tillsätt vatten under tiden så att det blir en lagom tjock senaps"mjölk". Malningen tar ca 20 min om man har farten uppe. Är man nybörjare kan det ta längre tid!
När senapen är färdigmald, tillsätt socker, peppar och ättikssyra. Blanda ordentligt och lägg sedan i burkar.



Receptet går bra att dubbla! Min syster gjorde dubbelt upp och fick ca 3,5 små burkar med senap. Den skall vi äta till julskinkan här hemma under julen!


Någon av er läsare som brukar göra egen senap?

/Helena


Kommentarer
Postat av: Victoria

Sv: Nix, tog faktiskt dl, men det blev väldigt bra ändå! Dock så tog andra gräddningen typ 25 min i min ugn innan bubblorna "lagt sig"... Men supergoda var dom!! :D

2011-12-21 @ 22:07:39
URL: http://frukostera.blogg.se/
Postat av: Marie

Jag gjorde också egen senap häromdan! Smaksatt med cognac, valnötter och honung, den blev god och rätt stark. Fast jag blandade senapsfröna med övriga ingredienser och lät det stå över natten innan jag satte igång att mala. Då var inte senapskulan lika samarbetsvillig så stavmixern åkte fram efter en stund, hehe.

2011-12-22 @ 09:32:12
Postat av: Therese - Glutenresan

Så spännande att göra sin egen senap! :)

2011-12-22 @ 09:32:47
URL: http://teatravel-glutenresan.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback