Soja/havredryck - ekologisk eller "vanlig"?

Carlshamns Mejeri har två olika naturella sojadrycker. Den ena heter ”Sojadryck osötad ekologisk” och den andra heter ”Sojadryck naturell”. När jag såg de båda så tänkte jag ”Varför skulle man köpa ”Sojadryck naturell” om det finns en annan som inte innehåller tillsatt socker och som dessutom är ekologisk?” Så jag köpte den osötade ekologiska, men även en av den andra sorten. Och när jag väl hemma studerade innehållet lite närmre så visade det sig skilja en hel del.


”Sojadryck osötad ekologisk” innehåller visserligen 1 g sockerarter mindre än ”Sojadryck naturell”, men innehåller inget Vitamin D eller B12. I sojadryck naturell finns det tillsatt D-vitamin, B12 och folsyra. Båda innehåller kalcium.


Eftersom det ofta är mjölken man byter ut, då man använder sojadryck, tycker jag det är viktigt att drycken innehåller samma vitaminer och mineraler som mjölken man bytt ut. Jag skulle då rekommendera att köpa ”Sojadryck naturell” eftersom den innehåller D-vit och B12. Att det är 1 g mer socker i Sojadryck naturell tycker jag är mindre viktigt. Det kan nämligen vara svårt att komma upp i rekommenderat D-vitamin-intag under en dag, om detta inte finns i ”mjölken”. Extra svårt är det för vegetarianer och veganer, som kanske också är dem som oftast dricker denna dryck.


Så ur näringssynpunkt tycker jag att man skall välja: Sojadryck naturell

Vill man dock ha en ekologisk variant, så får det ju såklart bli: Sojadryck osötad ekologisk

Men jag tycker man ska ställa sig frågan vad mjölken/drycken har för funktion för just dig! Oftast är det ju så att man vill ha i sig kalcium, vitD och B12.


Samma sak gäller Oalys ekologiska resp. ”vanliga” havredryck.

Den ekologiska (svart förpackning) innehåller vatten, havre och salt. Den ”vanliga” (blåa färgen) innehåller även VitD, kalcium, B12 och folsyra.


/Helena


Kommentarer
Postat av: Susanna

Lurigt!!

2011-12-18 @ 23:16:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback