Isländsk Skyr


På Island äter man något som heter "Skyr". Man kan säga att det är lite liknande yoghurt/kvarg. Ofta med någon smak, och ofta helt fettfri. Däremot innehåller Skyr massor av protein.
Jag bodde på Island under tre månader år 2007, så då åt jag en hel massa Skyr kan ni tro!!

Nu har produkten kommit även till Sverige och då var jag tvungen att testa! Den finns i vaniljsmak, blåbärssmak, jordgubbssmak samt hallon/granat.



Jag tyckte att Skyren var jättegod! Dessutom var den otroligt mättande, trots att den är ganska liten. Varje förpackning Skyr innehåller ca 120 kcal, vilket kan vara en lagom energi-mängd för ett mellanmål om man inte ägnar sig åt så mycket fysisk aktivitet. Det enda dåliga dock, är att den är så himla dyr! En förpackning kostar mellan 16-20 kr/st så man kan ju knappast göra det till en vana att äta en Skyr varje dag, tyvärr.

/Helena


Kommentarer
Postat av: camilla

Jag älskar dom här :) speciellt vanilj och jordgubbs smakerna :)

2011-12-08 @ 20:56:48
URL: http://resanupp.devote.se
Postat av: Susanna

Synd att den ska vara så dyr!..

2011-12-09 @ 08:03:50
Postat av: Emma

Åh den måste jag testa! Hallon/granat verkar god

2011-12-09 @ 10:14:56
Postat av: Elina

Jag bara måste prova denna! Alla på mitt jobb pratar om den... Synd bara att den är så dyr :(

2011-12-09 @ 11:23:42
URL: http://filibabba.blogg.se/
Postat av: Rebecca

Jag gillar dem skarpt! Har smakat vanilj, jordgubb och blåbär och alla får fullt godkänt. Tilläggas bör att jag inte är ett så stort fan av yoghurt då jag tycker det är lite väl syrligt många gånger (eftersom jag undviker fruktyoghurten för allt socker) men dessa är inte syrliga på samma sätt. En del socker är det ju dock men jag tycker det kan vara ett bra mellanmål efter träning i brist på annat, man får ju alltid en sked med i locket. Förra helgen tog jag med mig en och hade som mellanmål mellan två fotbollsmatcher när vi spelade cup och man behöver både med protein och lite socker samt nåt som är lätt att få i sig fast man kanske inte är så sugen (mackor typ växer i munnen..)

+ för att förpackningen är riktigt snygg.

- för priset (men ändå fullt rimligt för ett mellanmål när man är på språng)

2011-12-09 @ 13:03:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback