Träningsupplägg inför Maratonloppet i oktober

Ja, om bara 8 veckor är det dags för Växjö Marathon! 42,2 km löpning… Jag måste erkänna att jag är väldigt nervös, men jag tar det som det kommer och det får gå som det går. (Mitt mål är att: komma runt!)

Fram till dess är det i alla fall hårdträning och jag tänkte rapportera här på bloggen hur träningen går. Tänker ha ett strikt träningsschema jag ska försöka följa.

 

Varje vecka, förutom veckan precis innan loppet, skall träningen se ut såhär:

* 1- 2 st spinningpass/vecka, vilket ger bra intervallträning. (Jag är ju intruktör så den träningen kommer jag inte ifrån!)

* 1- 2 st långpass; 12- 20 km .

* 1 st sprintpass: ca 8 km .

* Om jag blir sugen så 1 st annat pass; ex. step, styrka, bodypump osv. (Det negativa med styrkepass är dock att jag får sådan träningsvärk och därmed har svårt att springa på ca 2 dagar.)

= 3- 5 st pass/vecka beroende lite på hur det ser ut i övrigt i livet.

 

Sedan skall jag åtminstone under dessa veckor lägga in minst 2 pass som är 25- 30 km långa, för att testa på lite längre distanser.

 

Hoppas jag kan hålla denna träningen nu! Har ju besök under en veckas tid med start ifrån nästa onsdag. Men besöket har lovat att ta med sig löparskorna, så jag får väl dra med honom ut i spåret!

 

Efter Marathonloppet blir det lite mer gymträning med andra pass, och inte lika mycket löpning.

 

/Helena


Kommentarer
Postat av: annie

Tufft schema! :P

2011-08-23 @ 08:57:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback