Regelbundna måltider

Att äta regelbundna måltider är ofta nyckeln till en god hälsa!
Regelbundna måltider hjälper oss;
* att ha kontroll över hur mycket vi äter
* att hålla ett jämnare blodsocker
* att hålla suget och "vrålhungern" borta
* att minska på intaget av söta produkter och "impuls-ätning"

Det finns rekommendationer om hur måltidsordningen under en dag skall se ut. E% betyder; den del av dagens energi som bör komma ifrån denna måltiden. (här beräknat på en person som behöver 2000 kcal/dag)

FRUKOST: 20-25 E% (400-500 kcal)
LUNCH: 25-35 E% (500-700 kcal)
MIDDAG: 25-35 E% (500-700 kcal)
MELLANMÅL: resten; 5-30 E% fördelat över ett antal mellanmål under dagen (100-600 kcal) 

Detta är dock bara en riktlinje, sedan är det väldigt individuellt vad som fungerar och känns bra för varje enskild person.

För att visa ett exempel har jag idag registrerat allt jag ätit och räknat ut hur mycket energi jag ätit till frukost, lunch, middag och mellanmål, och detta kan ni se i diagrammet här nedan;

Ni kan se vid vilka tider jag ätit respektive kalorimängd och hur många % detta är av det totala energiintaget. Det är min middag som är lite i minsta laget (21%) men jag hade varit ute och löptränat och var hungrig och åt en snabb sallad. Lite senare åt jag mera, frukt och glass, eftersom jag fortfarande kände mig lite hungrig och måste fylla på ordentligt efter min löpning.

/Helena

Kommentarer
Postat av: Malin I Form

Åh, det här verkar vara en blogg värd att följa :D

2010-09-06 @ 23:18:18
URL: http://maliniform.blogg.se/
Postat av: Malin I Form

Svar: Ja, skinkrullarna är riktigt goda men nu la jag precis upp mitt favoritrecept just nu :)

2010-09-07 @ 18:57:03
URL: http://maliniform.blogg.se/
Postat av: Malin I Form

Ja, jag gillar ägg i de flesta varianter men just kokt ägg är extra gott så det har jag gärna så ofta som möjligt :)

2010-09-08 @ 16:46:44
URL: http://maliniform.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback