Chokladföljetong del 56 & 57 - Marabou premium "Cocoa lemon" & Anthon Berg "Lingonberry"

Dags att recensera choklad nummer femtiosex och femtiosju som jag provat på, i min följetång där jag ska testa nya konstiga, intressanta och spännande chokladsorter/smaker som kommit. Jag ska ta reda på om smaken fungerar som choklad och om den är god. Jag kommer ge chokladen helhetsbetyg från 1-5 där 1= dålig, 2= ej godkänd, 3=godkänd, 4=bra/god! och 5=underbar!

Senaste tiden har det kommit jättemånga nya choklad! Så nu recenserar jag två i taget för att inte hamna för långt efter i provsmakandet... :P

 
Marabou Premium "Cocoa lemon"
Jag gillar att Marabous choklad innehåller mer än 70% kakaohalt, jämfört med Anthon Berg som marknadsför chokladet som "dark" men där halten kakao egentligen är väldigt låg. Detta choklad med citron i gav en liten konstig eftersmak, men just när den var i munnen var den god. De första bitarna var jag faktiskt inte så förtjust i, men det blev bättre ju fler bitar man åt. Så slutbetyget blir att det var godkänt!
Pris: ca 20 kr för 100 g
Helhetsbetyg: 3

Anthon Berg "Lingonberry"
Som jag skrev ovan så innehåller Anthon Berg sådana här choklad inte lika mycket kakao som man kan tro; detta bara 50%. Jag tyckte faktiskt dock att detta var rätt gott! Det var lite syrliga bitar ifrån lingon i, ritkigt gott. Så detta chokladet imponerade mer på mig än vad jag trott det skulle göra...
Pris: ca 20 kr för 100 g
Helhetsbetyg: 3,5

Har ni smakat dessa? Vad tyckte ni?
/Helena


Kommentarer
Postat av: Jenny

Anthon Berg har choklad med högre kakaohalt också, 70%, 85% och 90%. Dessutom är Marabous choklad tillverkad med en billigare kakaoböna. Anthon Berg är även rättvisemärkt så tycker verkligen att det är ett mkt bättre alternativ än marabous mörka choklad...

2010-10-31 @ 15:19:02
Postat av: Helena

Hej Jenny. Ja, Anthon Berg har mörkar choklad också, men just detta innehöll bara 50% kakao. Och det är jättebra att A B är rättvisemärkt, och jag tyckte faktiskt bättre om den än Marabous, som du kan se ovan i betyget. /Helena

2010-10-31 @ 15:26:28
URL: http://matresan.blogg.se/
Postat av: B.

Ja, jag var ju bara tvungen att testa, har fått dille på att baka med lakrits, och vi kom fram till att den var rätt god med glass till! Din blogg är också fin!

2010-10-31 @ 17:55:40
URL: http://ohbhave.blogg.se/
Postat av: Dolly

Jag har smakat lingonen och tyckte att den var helt OK. Inte supermycket lingon, men syrlighet som man kunde härleda åtminstone. Ett plus är också att den är Fair trade.

2010-10-31 @ 18:34:54
URL: http://doloresdolittle.blogspot.com/
Postat av: Erika

när ska du recensera den chokladen du smakade i australien/nya zeeland?

2010-11-01 @ 11:56:21
Postat av: Eleonore

Anton Berg-lingonchokladen har jag smakat på chokladfestivalen, tyckte den var riktigt god men skulle nog bara kunna äta ett par bitar :)



Ja men eller hur, önskar man kunde baka oc äta mycket mer!

2010-11-02 @ 11:52:25
URL: http://fikamed.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback