Solsken = D-vitamin !

Idag skiner solen i Uppsala!! Jag hade glömt vinkla parsiennerna igår och väcktes därmed tidigt av att solen sken in genom fönstret. Härligt!! Jag blir så otroligt glad när solen skiner, det påverkar humöret så himla mycket. Har precis varit ute och sprungit 14 km och njutit. Funderar på att till och med sätta mig på balkongen och sola lite :)

Och solsken är inte bara härligt och glädjande, det är också bra för nutritionen - när solen lyser på huden bildas nämligen D-vitamin. För att komma upp rekommenderat dagligt intag av Vitamin D (7,5 ug/dag) räcker det med ca 10-15 min solbestrålning av ca 30 % av kroppen per dag. Så att jag solade mitt ansikte i mer än en timme när jag var ute och sprang borde nästan ha gett mig mitt dagliga behov av Vitamin D. Det är många i Sverige som har svårt att komma upp i det rekommenderade intaget av Vitamin D genom kosten, därför bör man tänka på att få lite sol när den visar sig! Under den tiden då solen inte visar sig så får man försöka att få i sig vitamin D genom kosten - ex. lättmjölk, mellanmjölk, ägg, berikad olja/margarin samt fet fisk (ex. lax, makrill). Man bör äta fisk minst 2 ggr/vecka!

Det är viktigt med vitamin D eftersom det är ett förstadium till ett hormon i kroppen som påverkar kalciumbalansen i skelett och blod. Om vi får för lite Vitamin-D har vi alltså också svårare att lagra in Kalcium i skelettet och det finns en risk för att skelettet blir skört och urkalkat.


The sun is shining!!! (mitt köksfönster)

/Helena


Kommentarer
Postat av: Emma

jag blir också helt glad av solen :)))

2010-03-06 @ 14:59:54
Postat av: Jenna

Visst är det underbart att vi verkar få en strålande solig helg :) Man blir verkligen så pigg och full av glädje!



Nej "dessvärre" är det inte jag på reklamen :P hade varit roligt hehe Måste spana efter den för att se vad det är.. det ryktas om att jag ska ha ngn dubbelgångare nämligen!

2010-03-06 @ 16:13:22
URL: http://jennas.blogg.se/
Postat av: Sara

Vadå, är det inte D-vitamin i vanlig standardmjölk då? Eftersom du bara drog upp lättmjölk och mellanmjölk i exemplen?

2010-03-07 @ 12:49:44
URL: http://starattraction.blogg.se/
Postat av: Susanna

Det är verkligen härligt med sol nu! Så skönt att det fortfarande är ljust när man kommer hem från jobbet också!

2010-03-07 @ 15:25:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback