Tips på billiga (men ändå nyttiga) maträtter!

I vår så måste jag spara lite pengar eftersom att jag har en rolig händelse inplanerad i sommar. Jag har därför bestämt mig för att äta billigt i vår!! Jag tycker sådana mål är roliga, och det blir lixom en utmaning hur man kan göra för att äta billigt, men ändå hälsosamt och nyttigt. Det enda jag har svårt att dra ner på som tyvärr är dyrt är ju frukt! :/

Ex. pasta o ketschup är inget alternativ - utan jag menar billiga rätter som också är nyttiga och mättande.

Så, jag tänkte därför fråga er om tips! Har ni någon billig bra rätt som ni kan tipsa om? Skriv ungefär vad den kostar per portion också (om ni vet), kan vara kul att se! :)

Tack!

/Helena

Kommentarer
Postat av: Emma

Jag brukar koka nudlar och sedan blanda med wokgrönsaker och sweetchilisås. Kanske inte så jättenyttigt med nudlarna, men det blir kanske ca 10 kr per portion med allt.

2010-01-20 @ 19:08:37
Postat av: Gärdvall

Linser, potatis, rotfrukter, ägg...

Inga recept direkt, men man kan ju göra mycket med det och billigt är det också.

2010-01-20 @ 19:31:44
URL: http://gardvall.blogg.se/
Postat av: Vicktoria

Det välanvända deffreceptet. Tonfisk på burk, ris, nån grönsak, tomatsås och lite majs.

------------------------------------------

Alaska polloc är annars billig vit fisk som funkar utmärkt och är godare än tonfisken i burk, men smaken e som baken =) Man kan krydda och/lr vända i sesamfrön. Bönor, linser mm är väldigt billigt när man köper tprkade i påse. köttbullar (hemmagjorda såklart) kan man "fylla ut" med tex morot och andra grönsaker om man vill. Moussaka (man kan göra den nyttigare än orginalet och de är fortfarande gott.

och att följa säsongen på frukt och grönt brukar löna sig även för plånboken. =)

2010-01-20 @ 20:53:13
URL: http://www.vicktoria.com
Postat av: Sandra

Har en massa tips på billig mat. Kanske just inga recept, men here it goes.. Soppa brukar ofta vara billigt att göra så olika soppor är bra. Rotfrukter kan man göra gratänger och annat gott av. Vitkål, typ kålpudding. Blodpudding är också riktigt billigt. Bönor och linser. Köttfärssås med riven morot och mycket krossade tomater. Sen blir det ju billigare om man reder olika såser mer med redning istället för att köpa creme fraiche eller matlagningsgrädde t.ex. :)

2010-01-20 @ 23:32:02
URL: http://whatsandrasaid.blogg.se/
Postat av: Anonym

currygryta!

perfekt för lunchlådan och frysen och går av variera i oändlighet,

bra kokosmjölk och currypasta går att köpa i thaiaffärer

2010-01-21 @ 20:25:53
Postat av: Edit

Man kan variera sig i oändlighet med egenkokade baljväxter tillsammans med krossade tomater, frysta och färska grönsaker och olika sorters kryddor! (De klassiska vegankryddorna är nog spiskummin och koriander. Det är också väldigt gott att tillsätta torkad frukt. Works every time!) Eller en god linsröra (koka sönder linserna) med olika kryddor, tillbehör och som äts med något gott bröd.

2010-01-21 @ 20:34:32
Postat av: Sanna

Jag har en spagettisoppa som vi tycker är mättande.

Det är spagetti, potatis, ärtor, skinka, kålrot och lök och så buljong då!

Hör av dig om du tycker det verkar intressant så kan du få mer ordentligt recept!



För övrigt, baka eget bröd!

2010-01-29 @ 18:17:27
URL: http://saannaas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback