Fransk chokladtårta

Jag har fortfarande en hel del recept från fiket i höstas som jag inte har delat med mig av ännu, så jag tänkte försöka skriva dem recepten nu i vår också :)
Här en fransk chokladtårta som vi hade på Europa-temafiket.


Ingredienser:
* 320 g mörk choklad
* 160 g osaltat margarin
* 2 dl strösocker
* 5 st ägg
* 0,75 dl vetemjöl
* florsocker att sikta över
* samt grädde eller vaniljvisp om man vill ha det till

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Bryt chokladen i bitar och lägg i en kastrull och värm på låg värme på spisen. Klicka i margarinet efter hand och blanda. Ta kastrullen av värmen och rör sedan ner sockret. Låt svalna lite.
Smöra och bröa under tiden en form med löstagbar botten.
Rör sedan ner äggen i chokladsmeten och blanda kraftigt. Sikta ner mjölet och blanda och häll sedan smeten i kakformen. Grädda kakan i ugnen i ca 50 min. När kakan har svalnat kan du sikta lite florsocker över den.

/Helena


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback