Fryst daimtårta

Detta är helt klart en av mina favorittårtor!! Och den bjöd jag mina vänner på i fredags när jag fyllde år!


Ingredienser (1 tårta):
* 100 g sötmandel
* 3 äggvitor
* 2 dl socker
* några droppar ättikssprit (kan uteslutas om man ej har)
Fyllning:
* 1,5 st dubbeldaim
* 3 st äggulor
* 0,5 dl socker
* 1 msk kakao
* 2 tsk vaniljsocker 
* 3 dl mellangrädde (går bra med vispgrädde också, men lika bra med mellangrädde och den innehåller ju lite mindre fett)
Garnering:
* hackad daim och/eller annat strössel

Gör så här:
Sätt ugnen på 150 grader. Hacka mandeln i småbitar och rosta i ugnen tills den får fin färg, ca 10 min.
Lägg papper i botten på en form med löstagbara kanter och mjöla kanten. Vispa äggvitorna och ättiksspriten till ett fast skum. Blanda ner sockret och vispa lite till. Vänd ner den hackade mandeln. Bre ut/häll i smeten i formen och grädda i botten av ugnen i knappt 1 timme. Låt svalna i ugnen. Lossa och ta bort pappret och lägg tillbaka i formen.
Börja med fyllningen: Vispa äggulor och socker poröst. Sikta ner vaniljsocker och kakao och rör om. Hacka daimen i småbitar. Vispa grädden och rör ner i äggsmeten tillsammans med det hackade daimet. Häll blandningen i formen ovanpå marängen och ställ sedan i frysen. Djupfrys! Ta fram tårtan och förvara den i kylen en stund innan servering.

Den kommer göra succé, jag lovar!
/Helena


Kommentarer
Postat av: E

Vilken vacker tårta!!

2010-04-26 @ 15:40:03
URL: http://emmalona.blogg.se/
Postat av: Annalena

gud vad smarrigt det har ser ut att vara...kan man fa en tartbit via mail? :))

2010-04-27 @ 15:11:24
URL: http://paradiserecipe.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback