Fika nr. 4

Idag blev det en panikartad start på dagens fika! Jag och min kompis har alltid 5 st "jobbare" som jobbar för oss och hjälper till med allt omkring fiket på söndagar. Men idag, idag dök det bara upp 3 st och telefonnummerna till de som fattades var inlåsta på kontoret och vi hade ingen nyckel. Det blev helt enkelt så att vi var fem st som gjorde ett jobb för 7 pers! Och det gjorde vi bra, för fikat kom ut i tid och diskningen och städningen gick jättebra. Och massor av folk idag också!! Jag och min kompis har väntat oss en dipp (det kommer alltid mest folk i början av terminen och sen mattas det av...) Men det verkar hålla i sig med folk än så länge! Kul kul!!

Söndagens nyheter var Blåbärssmoothie, Nöt- och aprikosbröd med avokadoröra, Russinbullar med ost och grönsaker, Äppelpaj med mandel, Blåbärs- och hallonpaj, Nöt- och aprikosbollar, Rulltårta med kaffecreme, Kärleksmums, Hallon- och vaniljdröms-kopp & Apelsin- och ananassallad med valnötter och mörk choklad.


Aprikosbrödet med avokadoröra, ruccolasallad, gurka och rödlök. (och en tomat som villat bort sig och hamnat på kanten... :P)


Blåbärs- och hallonpaj.


Hallon- och vaniljkopp. Vaniljkesella och kesella, varvat med hallon och krossade digestivekex. Sjukt gott!!!


Jag går lös på Apelsin- och ananassalladen med valnötter och mörk choklad. Mumsigt och fräscht!

Nästa fika kommer bli så himla kul och spännande! Då ska vi nämligen ha ett temafika, med tema USA! Massor av kakor och bakverk från USA kommer det att bli. Och jag och min kompis ska baka och koka bagels hela veckan :)

Sov gott! Det ska jag försöka göra. Tenta på onsdag så jag ska upp och tentaplugga imorgon bitti! Samt städa och tvätta... hmm, vilken tråkig dag... :P
/Helena


Kommentarer
Postat av: Susanna

Det vattnas verkligen i munnen när jag ser allt gott ni gjort!

2009-09-21 @ 20:03:17
Postat av: Anna

Tänkte tipsa om ett gott recept på en paj som kanske kan passa till fikat:)



Key lime pie



300 g digestivekex

100g flytande margarin

1 tsk vanilinsocker

1 tsk kanel

1 burk kondenserad mjölk

4 äggulor

1 dl färskpressad limejuice



Blanda kex, margarin, socker och kanel i en mixer och kör till en smulig massa. Tryck ut degen i en form med löstagbar kant och grädda 5 min i 200 C. Låt svalna. Rör i hop (vispa ej!) den kondenserade mjölken med äggulorna och limejuicen och häll smeten i pajskalet. Låt stå i kylen minst 4 timmar (gärna över natten). Garnera med tunna limeskivor och servera med lättvispad grädde.



Kram Anna



2009-09-22 @ 21:09:30
URL: http://dagenskreativa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback