Ostkakegillet 2009

Här kommer nu lite bilder ifrån Ostkakegillet som jag jobbade på i lördags.



Ostkakegillet är en gasque (sittning) som Kalmar nation ordnar varje höst. Det är en gasque med klädkoden balklänning och frack, men förutom det är det ingen "riktig" bal. Man skulle kunna säga att Ostkakegillet är en liten parodi på en sittning. Allting handlar om ostkakan. Man äter ostkaka, sjunger om ostkaka, spexar om ostkaka o.s.v. Det var roligt att jobba och gasquen flöt på bra!


Här dukas det fint, i ostkakans färger, för 108 personer.


Välkomstdrinken var även den i ostkakans färger. Det gula underst för ostkakan, vita i mitten för grädden och det röda överst för hallonsylten.


Snittar till fördrinken. Crostini med ostkaka och rom. Fanns även crostini med ostkaka och fikonmarmelad (den var jättegod!)


Förrätt nr. 1: Ostkaka med kalkon och ruccola samt rostade pinjenötter med flingsalt.


Förrätt nr. 2: Soppa (jag kommer inte ihåg vad det var för soppa...) med apelsinbitar, och ostkaka förståss.


Det serverades sammanlagt 6 rätter under kvällen, alla med ostkaka såklart! Batteriet tog tyvärr slut i kameran så det blev inga mer foton. Huvudrätten bestod av ostkaka, korv och äppelchutney. De två efterrätterna var klassisk ostkaka med sylt och grädde. Och en ostkaka som gratinerats i ugn med kiwi, banan och jordgubbar och vit choklad och med hemmagjord yoghurtglass till.

Själv är jag dock inget fan av ostkaka. Det är ju okej, men inget jag föredrar... vad tycker ni?
/Helena


Kommentarer
Postat av: Frida

Jag tycker bara om hälsingeostkaka, sån som är gjord på i princip bara mjölk och ägg och inte har någon mandel. Den sydsvenska med mjölk tycker jag är grynig och smakar alldeles för mycket bittermandel. Nej, hälsingeostkaka med saftsås ska det vara :P

2009-11-20 @ 22:22:16
URL: http://fridasrecept.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback