Lavashak



Lavashak kommer från det persiska köket. Jag smakade det för första gången i somras. Min syster hade fått det av en kompis som kommer från Iran. Jag smakade det och det smakade inte som något annat jag ätit. Sött, syrligt och salt samtidigt! Lavashak är alltså torkad frukt - samt socker, salt och citronsyra - som pressats samman till tunna tunna plattor som man äter. I denna förpackningen fanns 8 st plattor tror jag. Man får se upp så man inte äter plasten som plattorna ligger mot bara (den är svår att se). Jag vet inte om detta är onyttigt eller nyttigt, men det är ju så små mängder man äter. Kan sitta och äta av en "platta" en bra stund... 10 kr kostade den här förpackningen på en persisk affär här i Uppsala.

Någon mer som ätit detta? Vad tycker ni?

Nu ska jag iväg och jobba i köket på Kalmars höstgasque! Blir spännande att se vad vi ska laga för mat! :) Hoppas jag inte slutar alldeles för sent, vore skönt med en slapparkväll på soffan...
/Helena

Kommentarer
Postat av: Molly

jsg har testat det och jag gillade det :) om du gillade dessa kan jag rekommendera renée voltaires blåbärs- och hallonremmar, de är fria från socker med mycket smak.



ha det fint!

2009-11-12 @ 12:21:33
URL: http://www.mollyshalsoblogg.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback